gipf swiss style

• vanderpijpen bart

hallo,

ik speel gipf in familliekring. als ik naar sites over dit spel ga kijken, dan zie ik dikwijls staan dat er tornooien gespeeld worden “swiss style”. kan iemand me uitleggen wat dit betekend of waar ik hieromtrend info kan vinden?

groeten,

bart

• Gertjan Davies

Ik heb gipf een keer tegen een AI (computer) gespeeld, dus ik weet niks van gipf laat staan een of andere swiss variant, maar wat ik me wel kan voorstellen daar ik meerdere abstracte spellen speel, dat ze gewoon het Zwitsers systeem bedoelen en daar komt het grofweg bij neer dat je hoe verder je in het toernooi komt qua rondes je vaker “gepaard” wordt met spelers die (ongeveer) hetzelfde resultaat als jij tot dan hebt behaald, bijvoorbeeld na 5 rondes heb je 3 keer gewonnen 2 keer verloren dan is de kans groot dat jij een tegenstander krijgt die net zoals jouw ook 3 gewonnen 2 verloren partijen heeft, zodat je op papier gelijkwaardige partijen krijgt hoe meer je vordert in het toernooi. Als het goed is en er wordt gewerkt met sterktes/rating dan kan het ook gebeuren dat jij met je 3 gewonnen - 2 verloren tegen een een 2 gewonnen - 3 verloren persoon moet spelen die op papier sterker is.

Zo spelen ze op Go toernooien met het McMahon systeem wat ook een soort Zwitsers is en als je je sterkte redelijk nauwkeurig weet te bepalen en er zijn genoeg spelers in jouw spelersklasse, dan kan je aan het eind van het toernooi bepalen of je je sterkte voor het volgende toernooi moet bijstellen of dat je het goed hebt bepaald.

Maar ja, misschien bestaat er ook gewoon een swiss variant op gipf natuurlijk…

Gertjan

• Hans J

Inderdaad, goede tekst. Het Zwitsers systeem is van oudser een bekend systeem in de schaakwereld, dus mocht je daar wat mensen in kennen kan de uitleg wat uitgebreider.

Er zijn nogal wat diverse smaken (minstens acht zover ik heb geteld), welke andere uitgangspunten hanteren voor het maken van de indeling van de volgende ronde. In het algemeen zijn deze alternatieven er voor het wel of niet beschermen van de sterkste (of ‘geplaatste’) spelers.

Als uitgangspunt voor het zwitsers systeem kun je zeggen dat je zoals Gertjan al aangaf een ranglijst hebt, hoe hoger je op de ranglijst staat hoe betere spelers je gemiddeld genomen aantreft als volgende tegenstander. Dus na een paar ronden speelt iedereen de rest van het toernooi tegen meestal redelijk gelijkwaardige tegenstanders. En je bent na een een/tweetal nederalgen of gelijkspelen nog gewoon kanshebber voor een topklassering aan het eind van het toernooi.

• Marvol

En voor de duidelijkheid, het systeem wordt gebruikt als er teveel deelnemers aan een toernooi zijn om iedereen tegen elkaar te laten spelen.

Met zes deelnemers zijn er natuurlijk maar vijf ronden nodig en heeft iedereen tegen elkaar gespeeld, maar als er vijftig man op een tweedaags toernooi afkomen dan wordt dat problematisch. Dan kan er (zeg) tien ronden ‘Zwitsers’ worden gespeeld en er toch een bevredigende winnaar worden aangewezen.