Ik heb gipf een keer tegen een AI (computer) gespeeld, dus ik weet niks van gipf laat staan een of andere swiss variant, maar wat ik me wel kan voorstellen daar ik meerdere abstracte spellen speel, dat ze gewoon het Zwitsers systeem bedoelen en daar komt het grofweg bij neer dat je hoe verder je in het toernooi komt qua rondes je vaker “gepaard” wordt met spelers die (ongeveer) hetzelfde resultaat als jij tot dan hebt behaald, bijvoorbeeld na 5 rondes heb je 3 keer gewonnen 2 keer verloren dan is de kans groot dat jij een tegenstander krijgt die net zoals jouw ook 3 gewonnen 2 verloren partijen heeft, zodat je op papier gelijkwaardige partijen krijgt hoe meer je vordert in het toernooi. Als het goed is en er wordt gewerkt met sterktes/rating dan kan het ook gebeuren dat jij met je 3 gewonnen - 2 verloren tegen een een 2 gewonnen - 3 verloren persoon moet spelen die op papier sterker is.
Zo spelen ze op Go toernooien met het McMahon systeem wat ook een soort Zwitsers is en als je je sterkte redelijk nauwkeurig weet te bepalen en er zijn genoeg spelers in jouw spelersklasse, dan kan je aan het eind van het toernooi bepalen of je je sterkte voor het volgende toernooi moet bijstellen of dat je het goed hebt bepaald.
Maar ja, misschien bestaat er ook gewoon een swiss variant op gipf natuurlijk…
Gertjan