beschikbaarheid van Hannibal: Rome vs. Carthage (Avalon Hill)

• Lucas

Hallo,

Aangezien ik nog naar een leuk spel, met wat meer diepgang, voor twee personen op zoek ben kwam ik een tijd gelelen de beschrijving van Hannibal: Rome vs. Carthage van Avalon Hill tegen.

Ik kwam er al snel achter dat het niet makkelijk te verkrijgen is. Op Ebay wisselt het spel van eigenaar voor prijzen die ik niet zou durven betalen.

Het spel schijnt een eigen spelmechaniek met kaartjes te hebben wat er succesvol is gebleken. Door die mechaniek, en omdat veel reviews met lof schrijven over het spel ben ik dus geinteresseerd geraakt.

Aangezien ik niet heel erg thuis ben in spellenbeurzen, tweedehands winkel'tje voor bordspellen etc zou ik willen vragen of mensen misschien tips hebben om dit spel ergens voor een schappelijke prijs aan te kunnen schaffen.

PS: misschien zijn er natuurlijk nog andere hele leuke 2 persoon spellen. Meest voor de hand liggend is schaken natuurlijk ;) Weet iemand nog andere ook dan hou ik me aanbevolen.

Oja, des te minder dobbelsteen o.i.d. des te beter.

Gr. Lucas

• Henri

Hannibal: Rome vs. Carthage is één van de vroegere vormen van spelen die we nu zijn gaan aanduiden als card-driven wargames.

Meer card-driven wargames vind je op http://www.gmtgames.com/gmt0g.htm#cd

• Lucas

Dank voor je tip. Nadeel van die andere titels vind ik dat ze zo heel erg wargame overkomen terwijl ik het idee heb dat dat bij Hannibal ietsjes minder is en daardoor iets toegankelijker. Misschien enkel een thematisch iets hoor, maar toch.

• Joost Kleppe

Hoi Lucas, ik heb Hannibal en C. en vond het inderdaad door de thematische kaarten en het grappige vechtsysteem een aantrekkelijk spel.Terwijl ik ook geen wargamer ben.

Het is wel behoorlijk ingewikkeld, de eerste keer zit je constant in de regels te turen. En het duurt uren. Maar het spel geeft je wel een gevoel dat je in Rome/ Carthago zit en met olifanten ten strijde trekt (Carthago).

Qua dobbelsteen: die zit er wel in en kan toch een behoorlijke rol spelen. Een Afrikaanse generaal kan met veel geluk opeens in Italie landen, per boot. Met pech zinkt ie en ben je een belangrijke macht kwijt. Dus je moet je wel aan het geluk durven overgeven.

Toch wat eenvoudiger en geweldig voor twee is War of the Ring, het nieuwe spel van Fantasy Flight Games/ 999. Afwisselend, bloedspannend, op den duur makkelijk spelend, en het dobbelgeluk nivelleert ook over de loop van het hele spel.Maar als je Tolkien toevallig zou haten wordt dat lastig ;)

Joost

.

• Lucas

Kijk dat vind ik dus weer aanmoedigend om te horen dat je geen wargamer bent maar dat het toch een leuk spel is.

War of Ring is denk ik niet iets voor mij, maar dank voor de tip! Naast dat het thema me minder aanspreekt is het een spel voor meer met 2 spelers. En net als Puerto Rico, Maharadja, Carcasonne en weet ik het niet allemaal, worden deze spellen pas leuk met meerdere spelers. Ik ben dus echt naar iets op zoek dat voor 2 is gemaakt, met wat meer diepgang als normaal. Maar misschien dus toch maar gewoon blij zijn met m'n schaakbord en niet iets nieuws willen :)

En je opmerking over de dobbelstenen heeft me wel weer een beetje terughoudender gemaakt…ook zeker dank daarvoor!

Dank voor je reactie Joost.

• Ron Huising

Als je erg hangt aan je schaakbord is een uitstapje naar de abstracte spellen van Chris Burm misschien te overwegen. De Gipf-serie (5 spellen) is helemaal opgezet voor 2 spelers en m.n. Yinsh is een geweldig spel (zat ook in de finale van de Nederlandse Spellenprijs afgelopen jaar). Kijk maar eens op zijn site (www.gipf.com) en bij de echte spellenzaken zijn ze overal te vinden tegenwoordig.

• Joost

Succes met zoeken, en uitproberen Lucas.

Trouwens: War of the Ring is helemaal gedacht voor 2 hoor. Er staat wel dat het met 3 of 4 kan, en dat is ook zo, maar die spelregels zijn er duidelijk later bijbedacht. Maar goed, blijft het nare feit dat het elfjes en orken zijn die vechten. ;) Groet J.

• Lucas

Hoi Ron,

Ik ga inderdaad maar eens kijken naar Yinsh, ziet er leuk uit en heb het wel eens eerder gezien op het internet. Raar dat ik die weer vergeten ben.

Maar even een paar testpotjes spelen op BSW.

Gr. Lucas

• Lovebaby

Als je schaakbord het alternatief is, moeten go en twixt dat ook zijn. Misschien heel iets anders: ik vond de ruimteschepen van Catan vor 2 personen knap ingewikkeld. m.i. onnodig ingewikkeld, dus ik ben er niet zo over te spreken, maar anderen denken daar heel anders over!

• Hunter

War of the Ring is een spel voor 2 spelers of meer. Aangezien het net zoals Axis & Allies bestaat uit twee zijden die elk weer uit meerdere naties bestaan is het spelen met slechts twee spelers erg goed te doen. Maar ook met meerdere spelers is dit een fantastisch spel!