Gezocht Speelschema 15 spelers per spel 3 deelnemers 7 ronden

• Shini

Beste Gamers,.

Ik ben bezig om een speelschema op te stellen voor het bordspel Kolonisten van Catan.

Gegevens :

- 15 spelers

- spel 3 personen (dus 3 x 5 spelen)

- te spelen 7 ronden ( dan heeft iedereen tegen elkaar gespeeld )

- Niemand mag 2x tegen dezelfde persoon spelen.

Kan dit ?

Zo ja, kan je een speelschema geven ?

Ik kom er niet uit.

Bij voorbaat dank

Shini

• JeVo

123 456 789

147 359 268

158 249 367

169 348 257

dit is de oplossing van het kleine broertje : 9 spelers in 4 rondes op 3 tafels

• Shini

Bedankt,

Het is een schema wat misschien nog wel eens te pas kan komen.

Voorlopig doen we het met 16 spelers in 5 ronde waarvan 4 per tafel en nr 16 niet speelt (dus 3).

Shini

• Gertjan Davies

Weet je toevallig of er ook een algoritme voor is om X spelers Y ronden te laten spelen? Waarbij de voorwaarde is dat geen van de spelers 2 keer elkaar zullen tegenkomen (en Y =< X / aantal spelers per tafel)

Concreet voorbeeld: Op een mahjongtoernooi bestaat een tafel uit 4 (individuele) spelers en bestaat meestal uit 6 of 8 rondes (dus een toernooi moet dan minimaal 24 resp. 32 mensen hebben).

Gertjan

• JeVo

Gert-Jan,

Je voorstel is anders dan de oorspronkelijke vraag. jij wilt niet dezelfde tegenstanders tegenkomen, Shini wilde ook nog iedere tegenstanders een keer aan het bord gehad hebben.

want met 24 spelers en 6 rondes en 4 spelers per bord, kom ik maar 18 spelers tegen. ( ik speel 6 keer tegen 3 andere spelers. ) in theorie is dat veel makkelijker dan de vraag van shini.

Maar het algorithme ken ik niet

JeVo

• Lovebaby

Zal wel aan mij liggen, maar ik zie het systeem niet. Hoe dit uit te bereiden naar de grote broer (de oorspronkelijke vraag?)

• JeVo

Lovebaby,

er zit ook geen onderbouwd systeem in, het is een goede oplossing blue out of the sky.

Als ik meer weet over een oplossing horen jullie dat nog …

groetjes

JeVo