Regelvragen St. Petersburg

• Jan

Hallo spelliefhebbers,

Vanavond hebben we voor het eerst het onvolprezen St. Petersburg gespeeld. Een doordacht en spannend spel in een mooie uitvoering en we hebben ons dus prima vermaakt. De spelregels zijn prettig kort en begrijpelijk en laten weinig tot geen opening voor discussie. Waar we ons over hebben verbaasd is echter het volgende. Op de scheepswerf en op de wolweverij staan twéé geldstukken van drie roebel afgebeeld. Wat ligt hieraan ten grondslag? Ik ga er gemakshalve maar even van uit dat hier niet mee wordt bedoeld dat beide ruilkaarten 33 roebel per kaart op moeten gaan brengen. Wij zijn er vanavond maar van uit gegaan dat de eigenaar van dergelijke kaarten per kaart zes roebel mag incasseren. Kan imand hierover zijn- of haar licht laten schijnen?

Een tweede vraag die zich voordeed is de volgende. Stel; ik pak een kaart van de onderste rij (dus met een korting van één roebel) en neem hem op de hand. Wat gebeurt er met die reductie? Krijg ik die alsnog als ik de kaart uitspeel of geldt de reductie alleen maar als ik die bewuste kaart direct uitspeel?

Met vriendelijke groet,

Jan.

• Erwin Broens

Vraag 1): deze kaarten leveren 6 roebel op.

Vraag 2): de korting geldt alleen bij de actie “kopen” (d.w.z. alleen bij direct betalen en uitspelen), niet bij de actie “in de hand nemen”.

• Jan

Hallo Erwin,

Je antwoorden laten aan duidelijkheid niets te wensen over. Bedankt!

Met vriendelijke groet,

Jan.