Spiel des Jahres Toto 2005

• Humphrey

Hallo,

Op de site van Spielbox, kon je vanaf zondagmorgen 00:00 t/m 26 juni je stem uitbrengen op het spel waarvan je denkt dat het de Spiel des Jahres prijs gaat winnen in 2005. Ik ben benieuwd of mensen hun stem al hebben uitgebracht en op welk spel (en evt. hoe laat).

Je kunt je stem uitbrengen op de volgende site:

- http://www.spielbox.de/sbmain/sbsdjfrm0501.php

Zelf heb ik op het spel Amazonas gestemd (Stefan Dorra, Kosmos) om iets na middernacht. Andere kanshebbers zijn denk ik:

- Manila (Franz-Benno Delonge, Zoch)

- In 80 Tagen um die Welt (Michael Rieneck

- Kreta (Stefan Dorra, Goldsieber)

Groetjes,

Humphrey.

• Ronald

Ik heb zelf nog niet gestemd, maar ik geen Niagara een erg goede kans.

• Piet

Ik krijg bij de prijs Spiel des Jahres soms de indruk dat de prijzen netjes verdeeld worden onder de verschillende uitgevers in Duitsland. Want, laten wij eerlijk zijn, Villa Paletti was in 2002 niet echt het beste spel met concurrenten als Puerto Rico, TransAmerica, Blokus, Dschunke,… Vermoedelijk kreeg het spel de prijs een beetje omwille van de zeer mooi collectie spellen die Zoch de laatste jaren op de markt bracht. (Eigenlijk moesten ze al vroeger beloond worden.)

Vandaar, Roland, dat ik jouw overtuiging niet deel dat Zoch opnieuw de prijs zou krijgen in 2005. Die eer zal een andere uitgever toekomen.

Daar bovenop moet Niagara mij nog volledig overtuigen. Het spel is niet slecht, maar het biedt niet de bekoring om onmiddellijk opnieuw een partijtje te spelen.

Maar wat het wel wordt? Louis XIV, Tanz der Hornochsen, Australia?

• Erwin Broens

Tja, wat is in dit verband het “beste” spel? Bij het Spiel des Jahres is in ieder geval belangrijk dat Duitse (groot-)ouders het spel in december in grote hoeveelheden kopen en dat Otto Normalspieler dit kerstcadeau zonder al teveel moeite kan spelen. Vanuit deze optiek was de villa van Zoch dus een beter spel dan het eiland van Alea.

• Ronald

Waarom ik denk dat het Niagara wordt ? Ten eerste ziet het er prachtig uit. Het gebruikt een spelelement dat nog nooit is gebruikt en het is een fantastisch familiespel. Ik ken eigenlijk geen titel die dit jaar meer kans maakt om Spiel des Jahres te worden.

Van de titels die jij noemt geef ik alleen Tanz der Hornochsen een kans. Misschien dat door dit spel 6Nimmt eindelijk de overwinning haalt, die het als kaartspel niet was gegund.

• Akke

Tanz gaat het zeker niet maken. Niagara is ook volgens mij de grootste kanshebber.

• Hunter

Ik heb op Twilight Imperium 3 gestemt. Fantastisch spel, dit. Goed gebalanceerd, heeft politieke, economische en wetenschappelijke elementen goed verweven, ziet er prachtig uit en heeft verreweg het beste regelmechanisme van alle 4X spellen (eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate) tot nu toe.

Voor iedereen die een bordspel a la Master of Orion, Civilisation of VGA Planets wil hebben: dit is dat spel. In 1 woord: fantastisch.

• Akke

Ik heb TI3, Spiel des Jahres zal het spel zeker niet winnen.

Niet omdat het niet goed is, maar omdat het niet het soort spel is dat men wil promoten.

• Hunter

Als Spiel des Jahres dit spel niet wil promoten, waarom kunnen we dan stemmen? Als het spel met de meeste stemmen niet perse wint, waarom dan de illusie dat onze mening er toe doet? En als oorlogszuchtige spellen geweerd worden, dan kunnen zo ongeveer de helft van de spellen het wel vergeten, ongeacht of het slechte of goede spellen zijn. Of ligt het er aan dat het perse spellen van Duitse/Europeese origine moeten zijn?

In ieder geval: als onze mening niet belangrijk is dan zou er geen stem-mogelijkheid moeten zijn. Als onze mening wel belangrijk is dan moet het spel met de meeste stemmen gewoon winnen.

• Ronald

Je kunt niet stemmen voor Spiel des Jahres. Je moet juist raden wie er gaat winnen. Het is een Toto.