Warcraft spelregelvraag

• Jan

Spellenliefhebbers!

Enige tijd geleden heb ik ?Warcraft, The Boardgame? gespeeld. Hoewel ik me prima heb vermaakt was e.e.a. mij, én mijn medespelers, niet helemaal duidelijk Misschien kan één van jullie hier zijn- of haar licht over laten schijnen.

- In het spelregelboek staat op pagina 2 onder het kopje ?BORDDELEN? vermeld: ?Als je stad wordt bezet door vijandelijke eenheden, dan word je uitgeschakeld?. Lijkt me heel duidelijk. Tot ik op pagina 5 onder het kopje ?WEERLOZE ARBEIDERS, BUITENPOSTEN EN STEDEN? lees: ?Nadat alle spelers hun Verplaatsfase hebben uitgevoerd en nadat alle gevechten zijn uitgevoerd legt elke speler bij wie op de stad vijandelijke eenheden staan een gedeeltelijk uitgeput fiche (dat is een fiche met de ?gedeeltelijk uitgeput? zijde boven) op zijn Stad. Dit fiche kan tijdens het spel niet meer worden verwijderd. Als er al een gedeeltelijk uitgeput fiche op de Stad ligt, dan zijn die speler en zijn teamgenoten uitgeschakeld uit het spel.? Hieruit blijkt m.i. dat het kennelijk mogelijk is dat je stad twéé maal wordt bezet. Hoe moet ik dit zien? Hieruit voortspruitend deed zich de vraag voor; stel dat zich nog eenheden in opleiding in de bezette stad bevinden. Kun je daarmee de bezettende strijdmacht aanvallen? Kun je nog eenheden aanschaffen, gebouwen bouwen of eenheden opwaarderen? Kun je nog houthakken en goud delven, kortom; nog grondstoffen verwerven? Wat gebeurt er met de grondstoffen die nog in je stad liggen opgeslagen? Vervallen die aan de bezetter?

- Een tweede discussie deed zich voor rond het volgende: een strijdmacht van twee menselijke infanterie en één menselijk vliegend wezen (?!) werd aangevallen door 3 ork infanterie en 2 ondode infanterie. Deze laatstgenoemde eenheden traden als bondgenoten op (het was een vierpersoonsspel). De ondode-speler speelt een ?Web?-kaart uit waarbij de verdedigende vliegende eenheid door ondode infanterie kan worden geraakt. Geld dit nu ook voor de bondgenootschappelijke ork-infanterie? En geld, in bredere zin, de stelregel dat als eenheden van de twee bondgenoten aan de strijd deelnemen ook beiden een ervaringskaart kunnen- en mogen uitspelen?

Ondanks dat mijn bondgenootschap de strijd jammerlijk verloor heb ik mij prima vermaakt en vond ik het een leuk en uitdagend spel.

Met vriendelijke groet,

Jan.

• Hunter

Jan: Hoe moet ik dit zien?

Heel simpel: als je Stad wordt veroverd heb je in principe 1 beurt de tijd om de vijand uit je stad te verjagen (nml volgende beurt).

Jan: Hieruit voortspruitend deed zich de vraag voor; stel dat zich nog eenheden in opleiding in de bezette stad bevinden. Kun je daarmee de bezettende strijdmacht aanvallen?

De eenheden worden net zoals normaal neergezet waarna deze eenheden in de volgende ronde de tegenstander kunnen aanvallen.

Jan: Kun je nog eenheden aanschaffen, gebouwen bouwen of eenheden opwaarderen? Kun je nog houthakken en goud delven, kortom; nog grondstoffen verwerven? Wat gebeurt er met de grondstoffen die nog in je stad liggen opgeslagen? Vervallen die aan de bezetter?

De functies van de stad werken allemaal nog. Pas als de stad echt “veroverd” wordt (dus nadat de stad al eens een beurt lang in handen van een tegenstander is geweest) lig je uit het spel. En ik geloof dat de regel is: “To the victor goes the spoils” dus alle opgeslagen grondstoffen worden van de veroveraar.

Jan - Een tweede discussie deed zich voor rond het volgende: een strijdmacht van twee menselijke infanterie en één menselijk vliegend wezen (?!) werd aangevallen door 3 ork infanterie en 2 ondode infanterie. Deze laatstgenoemde eenheden traden als bondgenoten op (het was een vierpersoonsspel). De ondode-speler speelt een “Web”-kaart uit waarbij de verdedigende vliegende eenheid door ondode infanterie kan worden geraakt. Geld dit nu ook voor de bondgenootschappelijke ork-infanterie?

In principe wel. Ik kan mij niet voorstellen dat een Flying Unit die dmv een web nu hulpeloos op de grond ligt NIET door geallieerde spelers kan worden geraakt.

Jan: En geld, in bredere zin, de stelregel dat als eenheden van de twee bondgenoten aan de strijd deelnemen ook beiden een ervaringskaart kunnen- en mogen uitspelen?

Dat klopt. Beide spelers mogen kaarten spelen.

• Jan

Hallo Hunter,

Bedankt voor de duidelijke beantwoording van mijn vragen.

Met vriendelijke groet,

Jan.

• Hunter

NP