bloodbowl

• Rene

Ik kan een oude versie van Bloodbowl kopen (met kartonnen figuurtjes). Weet iemand in hoeverre dit te vergelijken is met de nieuwere versies van dit spel. Ben je er bijvoorbeeld al om later nieuwe teams te kopen, of zijn de regels en speelborden echt afwijkend?

• Hunter

De regels van de first edition BloodBowl zijn niet te vergelijken met de huidige regels. Het is echt een ander spel. Er is ook geen support meer voor de oude editie en zeg nou zelf: met geschilderde figuurtjes is toch wel veel leuker?

• Rene

dat ben ik met je eens, vandaar dat ik twijfelde. Ik ben al een tijdje aan het kijken naar dit spel, maar ik vind de prijs nogal fors. Een oud spel dat niet te combineren is met de nieuwe versie is natuurlijk helemaal zonde van het geld.

Bedankt voor de informatie

• F Coornaert

De nieuwe regels zijn gratis downloadbaar op de site van GW. Een zelfgemaakt veld is ook niet zo moeilijk te realiseren. Enkel 2 teams en een set BB-dobbelstenen en je kan spelen.

• Hunter

Mja, maar je zit wel met de Range Ruler die je niet hebt. De range ruler is een soort lineaal die bepaald welke agility modifer een bepaalde pass opleverd. Zelfs als je deze hebt moet je speelbord wel de juiste formaten hebben om hetzelfde spel te spelen. Maak je de squares kleiner, dan kun je verder gooien en hebben Passing teams een groot voordeel. Maak je de squares te groot in vergelijking met de Range Ruler, dan hebben Passing teams een flink nadeel.

MAW: je kunt beter gewoon de nieuwste editie kopen, dan krijgen je miniatuurtjes en weet je zeker dat je spel compatible is met die van anderen.

• Rene

En is het spel ook de moeite waard om te kopen. Zoals zoveel spellen van de gamesworkshop sta ik er verlekkerd naar te kijken (Ik heb ook een aardige hoeveelheid miniaturen en dergelijke ), maar voor het spelen moet je je altijd door een groet hoeveelheid spelregels worstelen, en die volgens mij ook tijdens het spelen ook paraat hebben. Dit veroorzaakt altijd een hoop geblader door de boeken. Is dit bij bloodbowl ook zo?

• gnomehome

Beste Rene,

je kan de huidige versie van de regels gratis downloaden, je kan dus gerust even evalueren of de spelregels te uitgebreid zijn. Als je de basisdoos koopt, zitten er wel wat zaken in die achterhaald zijn : de starplayer cards en het regelboek. Het is misschien interessanter om op Ebay een veld, dice, templates en rulers te zoeken, het regelboek te downloaden van de GW-site en twee teams te kopen die je aanspreken.

Persoonlijk vind ik het een heel gestroomlijnd spel, met relatief eenvoudige regels. Het is zeker niet te vergelijken met Warhammer, waar je bijna meer bezig bent met het opzoeken van speciale situaties dan met het spelen zelf. De regels worden jaarlijks wat bijgesturud, maar niet echt fundamenteel.

Ik heb vrij veel GW spellen en legers/teams, maar Bloodbowl is (op de voet gevolgd door Space Hulk) mijn favoriete GW-spel.

Bloodbowl is op zijn best als je een competitie kan spelen met enkele anderen, je spelers kunnen beteren worden, je kan het team uitbreiden,…. ik vind het iets minder leuk als je het als ‘gewoon’ bordspel' beschouwt.

Het spel is ook wat budgetvriendelijker dan bv Warhammer, als je bij één team blijft heb je maximaal 16 spelers nodig, als je wat extra modellen bijrekent (cheerleaders, starplayers, referee…) kom je toch niet boven de 25 modellen uit.

Er zijn ook niet-GW modellen beschikbaar met aardige teams (Shadowforge is de bekendste) en mijn Chaos team heb ik grotendeels opgebouwd uit de plastic miniaturen voor Warhammer, wat ook de prijs kan drukken.

• gnomehome

Je kan zelfs Lego gebruiken : http://www.geocities.com/faintlym/LegoBB.html

Of dit goedkoper is durf ik betwijfelen, maar het is wel niet onaardig gedaan.

• Hunter

COOOOOL!!!!!!!

Sorry mensen, liet me een beetje gaan.

• dave

op ebay gaat de 1e editie meestal voor een euro of 10-15 weg .. ik weet niet wat de prijs is waar jij naar kijkt ..