het oog van de meester

  • Rene

    Ik stootte tijdens het opruimen van de spelletjes kast op “het oog van de meester”.

    Het betreft het basisspel en de boeken:

    Nedime, de dochter van de kalief

    De zeven machische kelken

    Het schip van de verloren zielen

    Heeft iemand interesse?

    Ik ga even verder met opruimen

  • Paul

    Ja hoor. Wat wil je er voor hebben?

  • Rene

    Als ik iets koop weet ik wel wat het waard is, maar bij vekopen ben ik een kluns. Ik weet niet wat een redelijke prijs is. Ik woon in Haarlem (dit i.v.m. eventueel ophalen). Wie weet wat redelijk is. Het gaat me niet om de hoogste prijs, een spel wil nm. ook gespeeld worden. Bij mij wordt dat het niet.

  • Paul

    Ik weet het eigenlijk ook niet. Het is oud spul, jaren ‘80. ODM wordt allang niet meer in het Nederlands uitgegeven - ik speel tegenwoordig de Duitse versie, ’Das Schwarze Auge'. Deze oude boeken vind ik vooral aardig voor de curiositeit, ik heb ze lang geleden wel eens gespeeld maar ik heb ze zelf niet. Als er iemand is die ze nu nog wil spelen, verdient dat de voorkeur denk ik.

    Ophalen zou trouwens niet handig zijn, ik woon in Schiedam.

  • Jacques

    Is dit niet in feite de Nederlandse versie van Dungeons & Dragons.

  • Paul

    Nee, het is de Nederlandse vertaling van het Duitse rollenspel ‘Das Schwarze Auge’. DSA is in Duitsland zeer populair, maar door onhandige marketing is ODM hier nooit wat geworden.

  • Erwin

    Volgens mij kan je hier best wat voor vragen, het is tamelijk zeldzaam geloof ik :-)

  • Alecks

    Ik heb begrepen dat het in België wel redelijk populair was. The Lonely Mountain in Antwerpen had het er in ieder geval vaak genoeg over in hun blad.

  • Rene

    Zeldzaam of niet, daar gaat het me eigenlijk niet om. Ik kwam hem weer eens tegen in de kast. Mijn zoons vroegen ook nog of het leuk was, maar zijn direct Heroquest gaan spelen dat ze ook tegen kwamen. Spellen zijn volgens mij om gespeeld te worden, en niet om te worden verzameld. Als ik dit verkoop, voor zeg 10 euro, koop ik weer een ander spel dat we wel spelen.

    Ik kwam ook nog een zakje met 52 dragon dice tegen. Te mooi om afstand van te doen, maar niemand hier die het speelt, wat moet je dan?

  • Paul

    Ja, in België is er nog steeds vrij veel belangstelling voor - zie http://www.mandragon.be/odm. In Nederland wordt het trouwens ook best nog gespeeld. Maar de Nederlandse versie is al lang verdwenen, iedereen gebruikt het Duitse origineel. De oude Nederlandstalige boeken zijn intussen inderdaad vrij zeldzaam (hoewel ze vroeger in flinke stapels gedrukt zijn - ik heb er toen een stel bij De Slegte gehaald voor een paar gulden per stuk). Maar anders dan in Duitsland (waar de allereerste drukken soms een goeie prijs halen) is hier voor zover ik weet geen verzamelaars-belangstelling, omdat het hele spel hier nooit zo geleefd heeft.