Spellenwinkel beginnen

• Bastiano

Beste mensen,

misschien een rare plek voor deze vraag, maar ik ben op dit moment aan het denken over de mogelijkheden om een winkel met bordspellen te beginnen. Ik ben een beetje aan het invenatriseren wat de kansen zijn, en daarom wilde ik vragen of iemand hier ervaring mee heeft, of er iets meer over kan vertellen. Alles is nieuw voor mij, dus alle informatie over het opstarten van een winkel is welkom.

Met vriendelijke groeten,

Bas Arts

ps. informatie het liefst emailen naar bas_arts@hotmail.com

• bram

Ik weet niet of je er over gedacht hebt, maar de Kamer van Koophandel heeft gratis informatie-pakketten voor overwegende starters. Lijkt me goed om mee te beginnen.Ik dacht dat de abn-amro of de rabobank ook een dergelijke service had.

Waar wilde je de winkel starten en wat zit er in de regio?

• Hunter

Het kost erg veel geld om een winkel te beginnen, en tegenwoordig moet je wel iets extra's te bieden hebben tov de internet winkels die meestal lagere kosten hebben. Zoals een winkel met een goede speelruimte, enkele tafels en je moet de spelers naar de winkel zien te trekken om daar te spelen. Erg veel netwerken en reclame maken in de omgeving is dan noodzakelijk.

Kwa leveranciers moet je toch, naast de standaard Phalanx, PS-Games en 999-Games, ook iets anders bieden. Deze bordspellen liggen ook gewoon bij de intertoys en de V&D en deze ketens kunnen het zich veroorloven om in bulk in te kopen.

Ook moet je overwegen om al dan niet Games Workshop stuff te gaan verkopen. In Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Haarlem zal dat de moeite niet zijn aangezien GW daar zijn eigen winkels heeft en deze voor de tabletop gamer altijd aantrekkelijker zijn.

Kortom, bij het openen van een eigen spellenwinkel komen nogal wat beslissingen kijken. Dus maak eerst een goed business plan aan de hand van de KvK folders en ga eens bij enkele mensen rondvragen of het een kans van slagen heeft.

• Jan

citaat:

“Alles is nieuw voor mij”

ik hoop alvast dat de spellen op zich geen onbekenden voor jou zijn, want dan moet je er niet aan denken.

De belangrijkste meerwaarde tov de warenhuizen moet al de kennis van de verkoper zijn.

• Ronald

Kijk eens op de volgende items

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=615&i=14281&t=14281

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=615&i=14013&t=14013

Ronald

• Bas

Alvast bedankt voor jullie reacties, ook per email. Even voor Jan, natuurlijk ben ik zelf een groot spellenliefhebber, ik bedoelde dat het ondernemen helemaal nieuw voor me is. Ik denk nl dat juist mijn grote interesse in spellen een noodzaak is om klanten te informeren, want ik ken ook spellenwinkels waar de verkopers geen idee hebben wat ze verkopen en voor welke doelgroep. Dus dat komt wel goed.

Wat betreft de concurrentie van internet, dat had ik al wel gezien, zelf maak ik er ook graag gebruik van. Daar ga ik dan ook rekening mee houden, of gebruik van maken, mocht ik verder gaan met dit plan. Ik wilde mijn plan uitvoeren in mijn woonplaats Helmond, aangezien de grote steden al de nodige spellenwinkels kennen, en Helmond, een stad met in 2010 100.000 inwoners heeft helemaal niks, zelfs geen V&D meer, alleen een intertoys en Bart Smit, en die hebben niet veel soeps. Ik ken veel mensen die vanuit helmond altijd spellen moeten gaan kopen in Eindhoven, ikzelf nl ook.

De kamer van koophandel zal ik natuurlijk gebruiken om informatie te vergaren voor het starten van een bedrijf, echter wilde ik eerst wat algemene informatie over hoe de spellenbranche in elkaar steekt, en wat de kansen/bedreigingen zijn. Ik denk dat het inderdaad niet echt een winstgevend bedrijf zal opleveren met een duur pand, daarom zal ik inventief moeten zijn, en kijken of er kansen zijn vanuit een niet-winkelstraat. Dat zal de enige mogelijkheid zijn voorlopig.

Mocht iemand nog aanvullende informatie hebben, die is natuurlijk welkom, mocht ik nog vragen hebben, dan horen jullie die wel. Nogmaals bedankt voor de reacties…

• Ron Huising

Qua startmoment kan het ook nuttig zijn om in de gaten te houden wanneer de economie weer aantrekt. De totale markt krimpt al ruim een jaar en er zijn de afgelopen jaren flink wat spelers op de markt bijgekomen. Afhankelijk van de investering die je van plan bent te gaan doen is het belangrijk om in te schatten wanneer je een redelijke kans hebt om iets terug te verdienen. Veel van de “gamers” kopen alleen maar op beurzen en via internet, dus je moet het m.n. hebben van het winkelend publiek tegenwoordig. Het jongere publiek daaronder besteedt nog heel behoorlijk, maar de volwassenen houden noodgedwongen de hand op de knip door onzekerheid over banen, hypotheken, etc..

De uitzendbureau's zitten al weer iets in de lift en dat is vaak een positief teken voor herstel, maar het is nog heel pril. Misschien ken je winkeliers in Helmond, die misschien in andere branche's werkzaam zijn, maar wel kunnen aangeven of zij al wat merken van enig herstel van de economie. Ook de KvK is een heel belangrijk bron van informatie en steun.

• Lovebaby

toch niet dr. Bas Arts?

• Bas

Nee Drs. Bas Arts

• Lovebaby

dán ben je niet mijn afstudeerbegeleider…