wat spelen we vanavond?

• Nathan

Hebben jullie dat ook? Er wordt een spelavond georganiseerd en de deelnemers raken het maar niet eens over welk spel of welke spellen er gespeeld gaan worden. Heeft er iemand leuke of originele ideeën over hoe je op een voor iedereen aanvaardbare en democratische wijze tot een beslissing kan komen, liefst op een manier waarbij iedereen een eigen inbreng kan doen? Ben benieuwd en nu al bedankt voor jullie reactie.

• Armand

Een bekend probleem bij grote collecties. Een reden voor dit probleem is dat vaak maar een beperkt deel van de deelnemers aan een spelavond de spellen kent en die aan anderen moet uitleggen. En aangezien hun kennis ook maar beperkt is tot een beperkt aantal spellen, worden die spellen regelmatig gespeeld en dat gaat op den duur vervelen. Gevolg: op een gegeven moment staat iedereen voor een stapel van 500 spellen en weet dan geen keuze te maken.

Om dit op te lossen is het handig om soms zomaar een spel te pakken dat je niet kent en gewoon gezamenlijk te gaan kijken of het iets is aan de hand de hand van de spelregels. Dat kost wat meer tijd, dan wanneer iemand de regels kent, maar het heeft soms ook iets van een gezamenlijke ontdekkingstocht. Vooral als het spel leuk blijkt te zijn.

Een andere optie is om spelvoorbereiding te laten plaatsvinden. Een aantal deelnemers aan de spelavond bereiden dan onbekende spellen voor en leggen die spellen aan de anderen uit. Hierdoor stijgt de gezamenlijke spelkennis en spellen die dan bevallen komen vanzelf vaker op tafel.

• arjan

Democratie is bijna niet mogelijk, want zoveel mensen zoveel wensen. Iedereen heeft zo zijn/haar voorkeuren. Wij spelen met 5 vrienden eens in de 6 weken (spelavond), en zijn om beurten gastheer. Om het door jouw geschetste (en zeer herkenbare) probleem te vermijden, hebben we afgesproken dat de gastheer het openingsspel kiest (tevens het “grootste” spel). Bij een vaste groep werkt dit zeer goed. De volgende spellen zijn vaak de (kleinere) kaartspellen, of de kleinere bordspellen (hierover bestaat weinig discussie, omdat ze alom bekend zijn en vlot wegspelen). Aangezien iedereen een keer gastheer is, komt dus ook iedereen aan bod! met een mogelijk voorkeursspel.

• kos

wij doen een 4persoonsspel bij 4 mensen, bij 5 mensen een 5persoonsspel, en bij 6+ splitsen we. Soms bij 5 ook.

Dat beperkt de spelkeuze al enigszins, en daarbinnen is het een nieuw spel vaker ook al is het vorige week gespeeld; en bij alleen oude spellen stemming peilen.

Niet echt een probleem dus

• Kire

Hi Nathan,

Onze spelavonden hebben steeds een thema (bijv. middellandse zee, spellen gekocht in Essen 2004, schepen, dieren, Italië, Alea, etc) dat bepaald wordt door de gastheer. Op deze manier beperken we in elk geval de keuze mogelijkheden enorm.

Indien je enkele thema's wil zien, als inspiratie misschien, kan je terecht op:

http://users.pandora.be/arsludendi/verslagen.htm

Groeten,

Kire

• Hans

Eens per plm 6 weken is er een avond die om praktische (geografisch en oppas) steeds bij mij thuis is.

We hebben een lijstje met alle spellen van de spelers die vaak aanschuiven. Alle spelers hebben die lijst eens gezien en een top-5 aangegeven van wat ze graag willen spelen of nog niet kennen.

Door wat mailtjes vooraf of als een van de spelers aanbied een nieuwe aankoop mee te nemen wordt de voorbereiding eigenlijk als vanzelf verdeeld. Een van de spelers zorgt voor een hapklare korte uitleg en we gaan er mee aan de slag.

Daar er af en toe wat andere spelers om de vaste kern heen bij aanwezig zijn creer je ook andere meningen en interesses en daarmee komen verrassend veel spellen aan de beurt om gespeeld te worden.

• Hunter

Het ligt er volledig aan met wie je voor de kast staat natuurlijk. Aangezien iedereen zijn/haar eigen voorkeuren heeft gaat het uitzoeken van een spel aanzienlijk beter/vlotter als je met likeminded mensen voor die kast staat.

Dit betekend wel dat spelers andere spelers moeten kennen met ongeveer dezelfde smaak kwa bordspellen als jij. Als je een enorm diverse groep hebt die bovendien nogal klein is dan kan dat wat problemen opleveren om genoeg spelers bij elkaar te vinden die jouw spel willen spelen.

Maar goed, dit is ook een kwestie van de spelregels kennen, goed kunnen uitleggen en mensen overtuigen dat het een leuk spel is. Dit werkt op sommige mensen en niet op andere mensen. Zeker mensen die jouw spel al eens hebben gespeelt en het niet leuk vonden zijn moeilijk te overtuigen.

Wat ook kan is gewoon lootjes trekken/dobbelsteen gooien. Iedereen nomineert 1 spel, en dan koppel je de naam van het spel aan de uitkomst van de dobbelsteen.

vb:

Axis & Allies: 1

Shogun: 2

Twilight Imperium: 3

A Game of Thrones: 4

Risk: 5

Wel moet je vantevoren afspreken dat iedereen speelt ongeacht de uitkomst. En ja, sommige spelers zijn daar niet toe bereidt als je weet dat iemand Civilisation (bv) heeft genomineerd.

Wat je meestal ziet is dat bij vooral de grotere groepen automatisch subgroepjes ontstaan van mensen die ongeveer dezelfde smaak hebben en dezelfde spellen willen spelen. Dit zie je bij Magic, Roleplaying, Duitse spellen, Wargames, Tabletop, Bloodbowl etc etc etc. Zolang de groep groot genoeg is, is dit geen probleem aangezien iedereen wel mensen kan vinden die dezelfde smaak heeft.

Als je van iedereen weet wat ze leuk vinden, kun je ook met mensen afspreken om een bepaald spel te spelen. Ik doe dat regelmatig, want voor een spel als bv Twilight Imperium wil je gewoon 6 spelers hebben maar lang niet iedereen vindt het spel leuk en kan worden overgehaalt om 6 uur over een spel te doen. Als je van tevoren wat mensen belt en zorgt dat je die 6 mensen ook naar de spelavond komen is er niets aan de hand.

Maar goed, aanpak en smaak van oplossingen verschillen al naar gelang de diversiteit van mensen.

• kos

dat random lijkt me helemaal niks. Als er een spel wordt gedobbeld waar je echt helemaal geen zin in hebt ben je een avond kwijt als “dummy” speler en ik ken niemand die daar die tijd voor over heeft.

• Hunter

Dat is dus waarom het belangrijk is dat iedereen beloofd te spelen. Als je met 5 verschillende mensen voor de kast staat en echt iedereen wil iets anders dan is dit vaak de enige mogelijkheid om uberhaubt iets te spelen. Een democratische beslissing gaat natuurlijk niet werken als alle 5 de spelers iets anders willen.

Maar ja, ik kan mij voorstellen dat als iemand Civilisation of Diplomacy nomineert de meeste spelers dan helemaal niet willen beloven te spelen ongeacht de uitkomst. Dit is een natuurlijke reaktie, maar maakt het probleem er niet eenvoudiger op.

Daarom wil je ook zo veel mogelijk spelen met mensen met more or less dezelfde spellensmaak, want anders wordt er nooit iets gespeelt. Je ziet dan ook dat de meeste kleine spelgroepen bestaan uit een redelijk uniforme verzameling mensen (meestal liefhebbers van Duitse bordspellen). Binnen die groep is het redelijk makkelijk om een speler te vinden die wel hetzelfde wil spelen, maar als je een afwijkende voorkeur hebt val je al snel buiten de boot.

Het grote probleem is het ontstaan van grote groepen met veel diversiteit. Als een groepje klein is en enkele mensen vallen kwa spellensmaak buiten de boot hebben ze al snel de neiging om niet meer te komen. En dat versterkt het effect van het niet hebben van medespelers alleen maar waardoor er een ‘leegloop’ ontstaat van een bepaalde smaak spelers. Deze zoeken hun heil dan ergens anders.

Gelukkig ben ik lid van een Studentenspelvereniging met een heel divers ledenbestand zodat ik mijn favoriete spellen (Bloodbowl, Axis & Allies, Twilight Imperium, Warhammer 40k etc) vaak kan spelen.

• Jan

Hallo Nathan,

Wij spelen wekelijks op de maandagavond met een vaste groep van vijf mensen een spel. Aangezien deze spelsessies standaard bij mij thuis plaatsvinden kies ik altijd het spel. Mijn spellencollectie is uitgebreid genoeg om elke week weer een leuk en voor iedereen aantrekkelijk spel op tafel te zetten. Uiteraard probeer ik rekening te houden met eenieders voorkeur maar uiteindelijk bepaalt maar één persoon welk spel er wordt gespeeld. Weinig democratisch maar wél uiterst werkbaar.

Met vriendelijke groet,

Jan.