spellen downloaden en namaken

• Ylorea

Tja, ieder zijn eigen mening…..

Ik ben van de categorie die vind dat PDF en MP3's die gedeeld worden via instellingen als KaZaa, Grokster en zo, gelijk staat aan stelen.

Het argument dat je het spel toch wel koopt als het je bevalt… Ik vind dat een zielig argument wat mischien voor sommigen wel waar is, maar voor de grote meerderheid blijkt iedere keer weer dat die stap van het kopen niet wordt gezet.

Ik weet het een hele andere disussie zoals Kos ook al aangeeft. Echter de manier waarop Kos dit argument wegwuifd, vond ik toch wel vragen om reactie.

Met vriendelijke groet,

Ylorea

• kos

overheengelezen, sorry. genius is wel leuk.

• Hunter

Aan de andere kant kan ik mij voorstellen dat mensen een GROOT exemplaar van een spel willen hebben voor zoiets als bv de Elf Fantasy Fair. In zo'n (uitzonderlijk) geval zou ik eerst bij de uitgever informeren of zijzelf niet al zo'n exemplaar hebben en of zij er geen bezwaar tegen hebben dat er een grote versie wordt gemaakt.

Persoonlijk heb ik van enkele spellen het speelbord onder de kleurenkopieer machine gelegd om een extra grote versie te maken. Dit voor demonstratie doeleinden op Ducosim, waar een extra groot bord geen overbodige luxe is. Maar dan hebben we het wel over spellen zoals Axis & Allies Revised, Axis & Allies: D-Day, Shogun, War of the Ring (de originele kaart is ECHT te klein) en A Game of Thrones. Een groter bord speelt ook lekkerder omdat je niet hoeft te hannesen om alle miniatuurtjes in 1 area te krijgen. Plus natuurlijk het bijkomende gevoel dat je echt in een commandocentrum staat met zo'n supergrote kaart om je echte troepen orders te geven wat natuurlijk het speelplezier van dit soort spellen extra groot maakt.

• Ylorea

Een spel dat je legaal in de winkel hebt gekocht en dan voor eigen gebruik namaakt/kopieert/ ….. is in mijn lezing van de wet ook niet illegaal.

En inderdaad soms is een groter bord een stuk speelbaarder als een klein bord. Overigens kan dat ook al gelden voor simpele spellen als Risk en zelfs ganzebord.

Met vriendelijke groet,

Ylorea

• kos

zeker illegaal, want je kopieert auteursrechten.

• Erwin Broens

Ylorea schreef:

>

> Een spel dat je legaal in de winkel hebt gekocht en dan voor

> eigen gebruik namaakt/kopieert/ ….. is in mijn lezing van

> de wet ook niet illegaal.

Kijk hier eens:

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/

• kos

maar erwin dat is slechts nederlands auteursrecht.

europees recht overstijgt dat en amerikaans auteursrecht valt daar buiten.

• Erwin Broens

kos schreef:

>

> maar erwin dat is slechts nederlands auteursrecht.

> europees recht overstijgt dat en amerikaans auteursrecht valt

> daar buiten.

Bedoel je dat het Nederlandse auteursrecht niet relevant is?

• Richard van Oostrum

Bedankt kos,

Lekkere ego instelling,

Hierbij hoop ik dat je nooit een van mij spellen koopt, je bent het niet waard, Het ontwikkelen van een gezelschap spel kost ongeveer 100.000 euro (art-work en game-play). Dan een productie kosten (in nedeland 10 euro per spel), 26 euro in de winkel betekent dus 13 euro inclusief BTW dat ik het aan een winkel verkoop. dus wat houd ik er aan over. En de bedoeling is dat het geen hobby blijft voor mij. Ik hoop ook mijn brood er mee te kunnen verdienen.

Bedankt kos, en natuurlijk ilse

Symbiose games