Oltremare?

• Wichard

Ik vraag me af of het nieuwe spel Oltremare al ergens te koop is.

En heeft iemand er ervaring mee? Ik heb begrepen, dat het in Essen een grote hit was.

Meer info op DE spellensite http://www.boardgamegeek.com/game/13551

• Armand

Het spel is aardig, maar duurt naar mijn mening eigenlijk te lang voor wat het is. Als het spel in totaal de helft aan kaartjes had gehad, dan had je een leuk spel voor tussendoor

Er worden kaartjes uitgespeeld waarmee je series moet maken en hoe groter je serie is, hoe meer punten je ervoor kunt krijgen. Het serie-systeem is vergelijkbaar met de serie-opbouw op de kaartjes van Bohnanza. Daarnaast kun je extra punten bij elkaar sprokkelen door een beetje te handelen. Je kunt ook nog strafpunten krijgen voor de kaarten in je piratenstapel. Het spel speelt heel eenvoudig en als je op een beetje een handige manier je kaartjes bij elkaar weet te ritselen, dan kun je leuk punten vergaren.

Opvallend vond ik dat bepaalde onderdelen van het spel dermate klein zijn dat je nog net niet met een pincet en een loep aan de slag hoeft. Er is een kaartje van de Middelandse zee waar je goed op moet kijken waar alle havens zijn en op die kleine havens komt dan een miniscuul fiche te liggen. Niet te hard hoesten dus. ;-)

Er is een hele hype ontstaan rond het spel toen er een zogenaamde gelimiteerde editie was en het idee bestond dat het spel verder niet meer zou worden uitgegeven. Zodoende zijn er op een zeker moment exhorbitante prijzen voor het spel betaald via internet. Inmiddels is deze markt weer ingestort doordat de gelimiteerde druk is opgevolgd door een tweede druk en het spel weer volop verkrijgbaar.

Mijn conclusie: het spel is op een of andere manier een hype geworden en eigenlijk is het dat niet waard. het is een aardig tussendoor spel, maar niet meer dan dat.

Groet, Armand

• Erwin Broens

Ik heb het een paar keer gespeeld en vind het een uitstekend spel. De basis doet denken aan Bohnanza (setjes verzamelen en handelen), maar de overige spelmechanismen maken het in mijn boekje nog veel beter.

Ik neem aan dat de bekende Duitse postordershops de nieuwe versie inmiddels in huis hebben.