Vereniging ja of nee?

• marcel

Hoi,

Wij hebben kort geleden de Spellenclub The Settlers in Lelystad opgericht, (nog) geen officiele vereniging. Volgens mij zijn er wel een paar spellenclubs, die een officiele vereniging zijn, ingeschreven bij de KvK. Nu heb ik daar een paar vraagjes over.

Wat zijn de voordelen van een vereniging?

Waarom hebben die andere spellenverenigingen dit gedaan?

Is een stichtingsvorm ook een mogelijkheid?

Ik heb al de site van de KvK doorgelzen, maar mij is niet duidelijk, wat nu de voordelen hiervan zijn, want volgens mij haal je je alleen maar onnodige? moeilijkheden op je dak of zie ik dit verkeerd.

Alvast bedankt,

Marcel

• Tamara

Marcel,

Als ervaringsdeskundige kan ik je zeggen:

Voordeel van een vereniging:

iedereen in de vereniging heeft inspraak (democratischer)

Nadelen van een vereniging:

- je moet leden steeds achter de vodden zitten om de contributie te innen

- een nieuw bestuur kan er andere ideeen op nahouden dan het oorspronkelijke doel van de vereniging is.

Voordeel van een stichting:

- minder administratie. Je hebt donateurs en die hoef je niet voortdurend achter de vodden te zitten of ze hun contributie wel betalen. Bij Phoenix (stichting!) hebben we het zo geregeld dat donateurs een donateurskaart kunnen kopen waarmee ze een heel jaar lang geen entreegeld hoeven te betalen. Niet-donateurs betalen een klein bedrag entreegeld.

- je hebt het bestuur van de stichting veel meer in eigen hand, waardoor een stichting minder makkelijk van zijn doel afdwaalt.

Nadeel van een stichting:

minder democratisch. Overigens is dit te ondervangen door naast het bestuur een adviesraad in te stellen met bepaalde bevoegdheden.

• Armand

Wat een belangrijk punt is geweest bij de vorming van Phoenix als stichting is het volgende.

Uitgangspunt was dat Phoenix een open participatie groep moest worden die gemakkelijk kon samenwerken met andere groepen en die ook deskundigheid van buitenaf kon betrekken daar waar dat nodig was.

Binnen een vereniging werkt het bovenstaande alleen als de leden van de vereniging hier ook aan willen meewerken. Immers, het belang van de leden staat voorop. Zeggen de leden op een zeker moment dat ze een gesloten groep willen worden of dat samenwerking met anderen voor hun niet meer hoeft, dan drijf je weg van je oorspronkelijke doelstelling.

Bij de stichting staat de doelstelling meer centraal. Het hele vermogen van de stichting dient benut te worden in het kader van de doelstelling. Hierdoor is het minder goed mogelijk om van de doelstelling af te gaan wijken.

Daarnaast kun je als stichting makkelijker samenwerken met buitenstaanders. Er zijn geen leden die je strobreed in de weg zullen leggen.

Als je belangstelling hebt, stuur ik je de statuten van de Stichting Spelgroep Phoenix wel op.

Groet, Armand

• Marcel

Armand en Tamara,

Bedankt voor jullie reactie's. Aangezien we nog in een beginnend stadium zitten, met onze club, is het nog niet aan de orde, maar als we meer dan 20 mensen hebben die lid willen worden, dan willen we wel een vereniging of stichting gaan worden. Uit jullie verhalen maak ik op, dat een stichting handiger is.

Als we belangstelling hebben voor de statuten, dan laat ik je dat wel weten.

Met vriendelijke groeten,

Marcel

• Hunter

Och, dat valt allemaal wel mee. Het heeft verder weinig invloed, mits je de leden danwel donateurs niet tegen je in het harnas jaagt door iets te willen wat zij niet willen. Dit is voor beide organisatievormen belangrijk, want ook een stichting kan niets zonder donateurs en mensen die naar de activiteiten komen.

In het geval van een Vereniging heb je een Algemene Leden Vergadering die tot doel heeft een controle te zijn op wat het bestuur doet en hoe zij het doen. In het geval van een Stichting hoeft het bestuur zich helemaal nergens iets van aan te trekken (inclusief de mening van haar donateurs) als ze dat goed uit komt.

Zo betekend dit dat als een kleine groepje leden graag zou zien dat een bepaalde spelvorm (Magic, Tabletop, Strategische Spellen etc) wat meer aandacht krijgt zij het recht hebben om dit allemaal ter sprake te brengen en het bestuur hier op aan te spreken.

Bovendien komen gesloten groepen (Jantje speelt liever met Pietje dan met Klaasje want Pietje heeft dezelfde smaak kwa spellen en Klaasje wil alleen maar 1 bepaald spel doen bv) overal voor en is het gevolg van de diversiteit van de mensen die naar de Stichting danwel Vereniging komen. Daar doe je verder helemaal niets aan, en dat hoeft ook niet zolang iedereen het maar naar zijn/haar zin heeft. Dit betekend dat je erg graag een ledenbestand wilt hebben waarin iedereen genoeg mensen kent waarmee ze graag omgaan om een spel te spelen.

Dus, ik zou zeggen: als je graag het alleen voor het zeggen wilt hebben, doe dan een Stichting. Wil je ook dat je leden formele inspraak hebben, neem dan een Vereniging.

• Ronald Lokers

Er zijn verschillende vormen van een vereniging. De eenvoudigste vorm is simpelweg een papieren vereniging en daar hoef je niet voor naar de KvK, en kost het dus ook niets om de vereniging op te richten. Je stelt gewoon wat statuten op en klaar ben je.

Wil je wel een offficiele vereniging en het laten registreren bij de KvK, dan hangt daar een prijskaartje aan. En ook dan zijn er nog verschillende vormen. Het grootste verschil zit 'm erin dat als er iets gebeurt binnen verenigingsverband, de bestuursleden wel of niet hoofdelijk aansprakelijk gesteld kunnen worden, als ik het goed begrepen heb….

• Armand

Hallo Ronald,

Je hebt helemaal gelijk dat je ook een informele vereniging kunt beginnen en laten we heel eerlijk zijn zo beginnen de meeste groepen die iets gezamelijks willen gaan doen. Binnen een informele vereniging zijn de leden hoofdelijk aansprakelijk.

Er zijn nog enkele andere aspecten naast het aspect van de hoofdelijke aansprakelijkheid die maken dat je voor een formele vereniging of stichting zou willen kiezen.

Door de oprichting van een formele vereniging of stichting krijg je rechtspersoonlijkheid en dat betekent dat je zelfstandig kunt gaan opereren in het rechtsverkeer onder de hoedanigheid van de stichting of de vereniging. De stichting of vereniging kan zelfstandig bezittingen of schulden verkrijgen.

Het zijn van een formele vereniging of stichting is vaak een vereiste als je in aanmerking wilt komen voor subsidie van officiële instellingen of fondsen.

Groet, Armand

• Hunter

Ook overschrijvingen, bankzaken etc zijn allemaaln wat aangenamer te regelen als je een rekening voor de vereniging mag openen. Dan kun je bv met machtigingen lidmaatschapsgeld incasseren etc.

Verder kun je dan bij een bestuurswissel de namen laten overschrijven voor geen geld.

Maar ja, officiele statuten kosten wel geld. KvK kost ook geld.

• Bram

Even in iets minder juridische taal ;)

Als informele vereniging/stichting is elk contract/afspraak op persoonlijke titel terwijl in het formele geval afspraken als vereniging/stichting als geheel kunt maken.

In het formele geval kun je alleen persoonlijk worden aangesproken op aansprakelijkheid als sprake is van (moedwillig) wanbeleid. In het informele geval altijd.

Het feit dat je formeel bent geeft je (makkelijker) toegang tot subsidies en huren van bijvoorbeeld ruimte. Soms wordt dat zelfs vereist. Als ik naar de paar oprichtingsgeschiedenissen kijk die ik ken zie ik dat het meestal informeel begint en op het moment dat dit soort dingen gaan spelen geformaliseerd wordt.

Over inspraak van “leden”:

dit moet altijd goed geregeld worden en dat is in een vereniging makkelijker te regelen dan in een stichting. Dat is zowel een voordeel als een nadeel. Het belangrijkste is dat je luistert en de mensen (minstens) tevreden houdt. Als dat niet gebeurt kun je snel ophouden.

• Bram

O ja, als ik me goed herinner kun je je ook zonder officiele statuten laten registeren bij de KVK. Hoe dat precies zit kun je beter daar navragen. Ik denk dat je dan ook gebruik kan maken van de mogelijkheid om bij banken een verenigings/stichtingsrekening te openen. (waar je meestal kvk voor nodig hebt)

Scheelt weer een paar honderd euro opstartkosten.

Verder kun je bij de KvK een afspraak maken met een notaris om de mogelijkheden door te nemen. Dit gesprek is gratis. Kan geen kwaad er eens gebruik van te maken.