funkenschlag

• kos

Heb jij ervaring met dit spel, met hoeveel spelers heb je t gespeeld, en hoe lang duurt het? is e26 een redelijke prijs?

ik zag het staan in de conventie maar een paar games elders later was alles al opgeruimd. Is het een leuk spel dan probeer ik er nog aan te komen.

Alvast bedankt!

kos

• merel12

Hzet is een opbouw (ontwikkeling) + biedspel. Wij speelden het met vijf. Eerste keer 2,5 a 3 uur. Moet volgende keren op 2 uur kunnen.

Ik vind het een goed spel. Groot voordeel : het is speelbaar met meer dan vier spelers zonder dat de downtime (het wachten tot het je beurt is of jij iets kan doen) te groot wordt. Voor die prijs : altijd kopen. Zelfs in Essen koste het meer. Er bestaat een engelstalige versie met een andere naam : Power-Grid. Het spel is identiek. Enkel de naam en taal verschillen. De engelse versie zal je hier wel meer betalen. Het taal element is zeer klein : vooral de handleiding. Deze kun je echter in het Nederlands downloaden van het Vlaams Spellenarchief. De drukfouten in de lopende druk van het speelbord van Funkenschlag zijn niet de moeite : bij twee steden heeft men de kostprijs van het plaatsen van huizen vergeten drukken. Deze zijn echter bij elke stad dezelfde!

Veel speelplezier!

• Akke

Funkenschlag is een topspel, ik vind de eerste editie marginaal beter maar die zal waarschijnlijk niet meer te krijgen zijn. Als je van diepere spellen houdt met iets meer thema dan het gemiddelde duitse spel dan is het een must-have.

• Det

Wat is precies het verschil tussen beide versies? Ik weet alleen dat de eerste versie veel en veel langer duurde…

Det

• Akke

Veel en veel is een beetje overdreven. Het zal misschien een uurtje schelen.

Het grote verschil is dat bij de 1ste editie de connecties zelf getekend werden. Dit geeft je het gevoel dat je iets meer controle over het verloop van het spel hebt, dit omdat je routes geleidelijk kunt bouwen ipv in een keer zoals bij de 2de editie.

Het subtielere verschil is dat er bij de 2de editie meer geld in het spel zit, waardoor het spel iets toegankelijker is maar minder boeiend voor de geoefende speler.

• Det

Thanks,

ik heb de eerste editie nooit gespeeld, maar vrienden van mij zijn er een keer een uur of 6 mee bezig geweest (en volgens mij was het toen nog niet af…). Maar dat kan ook een eenmalig iets zijn geweest hoor. Vandaar in ieder geval mijn “veel en veel”.

Det

• Stico

Kos, op brettspielwelt kan je Funkenschlag ook spelen. Ik weet niet of je ervaring hebt met BSW, maar het is laagdrempelig (registreren kan, maar moet niet) en je vindt er altijd wel iemand die mee wil spelen.