El grande

• Wendy

Ik wil een nieuw spel voor sinterklaas vragen. Nu ben ik erg fan van Kolonisten en Puerto Rico. Vooral omdat je dit met mee spelers kan spelen.

Nou heb ik El Grande gevonde, maar is het ook een leuk spel?

Of heeft er iemand andere tips?

Ik hoor het wel!

• Robert

El Grande is echt een topspel. Eenvoudig te leren en toch super

• Ton

Helemaal mee eens!

Dit spel hoort thuis in de top10 van de beste bordspellen ooit.

• Lovebaby

Eenvoudig te leren? Tja, de eerste keer vanuit de spelregels (zonder iemand die het spel al kent) ben je nog wel even bezig, maar het spel is met 2 personen de moeite waard. Met meer personen schijnt't nog beter te zijn.

• Nala

El Grande is een spel dat bij de meeste fanatieke spelers hoog op hun favorietenlijstje staat, vaak zelfs op plaats 1. Alles wat je wilt zien in een spel, zit erin: bluffen, keuzes maken met minimale middelen, strategie en goed tellen ;-)

En wat de meeste niet willen in een spel (geluk) zit er dus ook niet in.

Niet over twijfelen dus: kopen. Het is een topper.

• Jacques

Sluit me er helemaal bij aan. Echt super. Staat in mijn top-3. Vooral met 5 man (als alle machtkaarten (of hoe heten die dingen) gebruikt moeten worden.

Dat het eenvoudig is klopt m.i. niet helemaal. Ken een redelijk fanatieke speler die het te moeilijk vindt! Ligt niet zozeer aan de spelregels als wel aan de vele keuzes die je moet maken.

• Mac S

El Grande is een geweldig spel, al vind ik zelf dat het 2 of 3 spelers niet zo boeiend is. Met 4 en vooral 5 is het heel erg goed.

Het is zeker een spel waarbij je soms flink moet nadenken, maar aangezien je aangeeft Puerto Rico ook erg leuk te vinden, zal dat geen probleem zijn. Qua complexiteit en diepgang is het daarmee te vergelijken.

Andere tips zijn er natuurlijk ook…

Dan denk ik bv. aan Maharadja (Winnaar Nederlandse Spellenprijs 2004), Amon-Ra, Eufraat & Tigris (net opnieuw uitgebracht), Union Pacific… ik kan nog wel even doorgaan maar ik beperk me maar even tot spellen die in het Nederlands verschenen zijn en nog te koop zijn.

• Saskia

KOPEN!!!

• Robert

Dat bedoel ik ook… niet dat het eenvoudig is om het goed te kunnen spelen..maar eenvoudig om snel te kunnen beginnen met spelen… Je kunt je echt ontwikkelen in het spel…dus steeds beter worden…

• Stico

Ik sluit me bij Mac S aan: een absolute aanrader (zoniet dé nummer 1) bij 4 en zeker bij 5 spelers!

Met 3 spelers is El Grande ook wel leuk, maar toch een heel stuk minder leuk dan met 4 of 5.

Voor 2 spelers zou ik het afraden.

Als je vaak met 2 of 3 personen speelt, zou ik Carcassonne kopen: die wordt namelijk juist minder leuk bij veel spelers.