Paul zei:“Vorig jaar waren er al behoorlijk wat buitenlandse (voornamelijk Duitse en britse) standhouders en ik zie geen reden waarom dat dit jaar anders zou zijn.”
Nu ben ik vorig jaar voor het eerst niet naar het spellenspektakel geweest, maar wel naar die van alle voorgaande jaren. Het was me opgevallen dat er eerst veel kleinere (binnen- enbuitenlandse) spelclubs en (binnen- en buitenlandse) handelaren aanwezig waren. Een soort grote ducosim beurs, dus. In de loop der jaren het aantal clubs wat kwam gestaag, gevolgd door een daling van de kleinere handelaren. De laatste keer dat ik kwam waren eigenlijk alleen 2nd Games galore en een kleinere duitse firma, Udo Greber Design, interessant. Het Labyrinth en Fantasy En'counter was ook nog wel leuk, maar die kom ik respectievelijk in hun eigen winkel dan wel op de Ducosimbeurs ook wel tegen.
Tenzij ze vorig jaar drastisch het roer hebben omgegooid was de trend van het spellenspektakel toch dat er elk jaar toch steeds meer op het mainstream publiek gemikt werd en er steeds meer grote firma's / winkels met een enorm vloeroppervlak. En ik zit niet op 200 m2 Bijenkorf te wachten die alleen maar 999 games verkoopt. Niet als 999 games zelf ook een stand heeft. Ook op de plaats van de Jumbo mini jungle met vrachtwagentraler erin om squad seven te promoten had voor mij kleiner gemogen, ten gunste van een leuke wargame demo of een handelaartje met wat rariteiten. Maar ik denk dat die laatste de kosten voor de beurs niet meer kan betalen van de opbrengst van een mainstream publiek.
Ik vind het dus een heel logische vraag, gezien de trend van de voorgaande jaren.