Zijn deze spellen te koop tijdens het Spellenspektakel?

• Joker2

Het lukt me niet om naar Essen te gaan, dus dan maar naar Spellenspektakel.

Hebben jullie enig idee of de volgende spellen in Eindhoven te koop zullen zijn?

- Ticket to Ride.

- Sint Petersburg.

- Laatste uitbreiding (Nederlands) van Catan-kaartspel.

- ………. misschien nog andere leuke tips.

- Nieuwe spel van Klaus Teuber: Candamir

Alvast bedankt voor jullie (re)acties.

Joker2

• Erwin Broens

Joker2 schreef:

>

> Hebben jullie enig idee of de volgende spellen in Eindhoven

> te koop zullen zijn?

>

> - Ticket to Ride.

Deze titel is ongetwijfeld volop te koop. De uitgever deelt een stand met Schellens Speelgoed en Roll the Dice.

> - Sint Petersburg.

Ligt volgens mij bij de drukker. Die zal het Spellenspektakel ongetwijfeld halen.

> - Laatste uitbreiding (Nederlands) van Catan-kaartspel.

Is vermoedelijk op tijd geproduceerd.

> - Nieuwe spel van Klaus Teuber: Candamir

Eventuele Duitse standhouders zullen dit spel wel meenemen.

• Joker2

Erwin,

Bedankt voor je snelle reactie.

Maar is het niet zo dat het Spellenspektakel zwaar wordt overheerst door 999-games en wellicht Duitse standhouders (bijna) niet aanwezig zullen zijn?

• Paul

Hoewel het 999 (en dus Phalanx) gehalte best wel hoog zal zijn merk je wel dat het spellenspektakel ieder jaar weer iets diverser wordt.

Vorig jaar waren er al behoorlijk wat buitenlandse (voornamelijk Duitse en britse) standhouders en ik zie geen reden waarom dat dit jaar anders zou zijn.

• Akke

Ik meen me te herinneren dat twee jaar geleden toen het oertijd Siedler spel uitkwam (naam ontgaat me even zo vroeg in de morgen) deze wel volop in Essen te krijgen was, maar niet te vinden was in Eindhoven; sowieso waren er weinig Essen nieuwtjes op het Spellenspektakel.

Maar behalve Candamir verwacht ik dat alle genoemde spellen verkrijgbaar zullen zijn op het SS.

• Alecks

Paul zei:“Vorig jaar waren er al behoorlijk wat buitenlandse (voornamelijk Duitse en britse) standhouders en ik zie geen reden waarom dat dit jaar anders zou zijn.”

Nu ben ik vorig jaar voor het eerst niet naar het spellenspektakel geweest, maar wel naar die van alle voorgaande jaren. Het was me opgevallen dat er eerst veel kleinere (binnen- enbuitenlandse) spelclubs en (binnen- en buitenlandse) handelaren aanwezig waren. Een soort grote ducosim beurs, dus. In de loop der jaren het aantal clubs wat kwam gestaag, gevolgd door een daling van de kleinere handelaren. De laatste keer dat ik kwam waren eigenlijk alleen 2nd Games galore en een kleinere duitse firma, Udo Greber Design, interessant. Het Labyrinth en Fantasy En'counter was ook nog wel leuk, maar die kom ik respectievelijk in hun eigen winkel dan wel op de Ducosimbeurs ook wel tegen.

Tenzij ze vorig jaar drastisch het roer hebben omgegooid was de trend van het spellenspektakel toch dat er elk jaar toch steeds meer op het mainstream publiek gemikt werd en er steeds meer grote firma's / winkels met een enorm vloeroppervlak. En ik zit niet op 200 m2 Bijenkorf te wachten die alleen maar 999 games verkoopt. Niet als 999 games zelf ook een stand heeft. Ook op de plaats van de Jumbo mini jungle met vrachtwagentraler erin om squad seven te promoten had voor mij kleiner gemogen, ten gunste van een leuke wargame demo of een handelaartje met wat rariteiten. Maar ik denk dat die laatste de kosten voor de beurs niet meer kan betalen van de opbrengst van een mainstream publiek.

Ik vind het dus een heel logische vraag, gezien de trend van de voorgaande jaren.

• Frank Hakstege

Alecks?

Helemaal bingo!