Hoe ver kun je gaan in RPG ?

• dagon

Ik bedoel maar; hoe hard kun je het maken. Hoe intens kun je spelen. Wat heeft nog zin. Wanneer gaan spelers het niet meer trekken. Wat is gewoon “over the top”.

Waarom?

Nou, Wraith the Oblivion. Ziek spel. Na een sessie was ik mijn vermogen om kleur te zien voor 7 uur kwijt. Negatief. Morbide.

Ik wil weer een serie gaan draaien, de komende maanden, en wil NOG verder gaan dan de vorige keer. Dwz. De dood als thema. Eng. Zwaar. Zwart.

• Hunter

Je kunt het zover laten gaan als dat iedereen wilt. Als je het zo hard maakt dat spelers niet meer WILLEN spelen dan ga je denk ik wel te ver. Maar goed, Wraith is nou eenmaal een RPG waarbij je heel erg ver kunt gaan.

• Bram

Hangt van de spelers en jezelf af. Praat er desnoods met je spelers over (neemt wel de verassing weg) of beter luister naar hun reacties en vraag achteraf wat ze ervan vonden. Zolang het een spel blijft en past in de setting kun je het altijd een keer proberen. Verken je grenzen. Verder moet er altijd wel een weg uit zijn en een kans op herstel. Hoewel ook daar geldt dat dit voor sommige spelers niets uitmaakt.

Verder: tenzij iemand opzettelijk een karakter speelt die erom vraagt is het raadzaam om niet telkens dezelfde persoon met het gecreeerde probleem op te zadelen. Verder kunnen extreme gebeurtenissen aanleiding zijn tot een adventure. Je bent vervloekt en dit moet je doen om ervan af te komen.