Alle sterren van de hemel

• Paul Koppens

Onlangs kwam het bordspel ‘Alle sterren van de hemel’ in het nieuws.(www.allesterrenvandehemel.nl) Het spel is bedoeld om nabestaanden te helpen bij de rouwverwerking na het verlies van een dierbare overledene. Ongetwijfeld is het spel deskundig en zorgvuldig in elkaar gezet en mogelijk kan het voor sommige mensen heel waardevol zijn, maar toch vraag ik me iets af….. Als je naar de website gaat zie je een achthoekig bord, een bak mat kaartjes en wat pionnen, dobbelstenen en nog wat spul. En dat voor 189 euro exclusief BTW - netto bijna vijfhonderd ouderwetse guldentjes dus. Is dat nog redelijk? Wat vinden jullie?

• Ron Huising

Er zit vast een marketingman achter met de gedachte dat dit het ultieme gat in de markt is, aangezien mensen die een dierbare verloren hebben vaak andere zaken (zoals acceptabele kosten) tijdelijk van ondergeschikt belang achten.

Heel gewiekst, maar voor rationeel denkende spelliefhebbers tamelijk onfris.

• Erwin Broens

Ron Huising schreef:

>

>

> Er zit vast een marketingman achter met de gedachte dat dit

> het ultieme gat in de markt is, aangezien mensen die een

> dierbare verloren hebben vaak andere zaken (zoals acceptabele

> kosten) tijdelijk van ondergeschikt belang achten.

> Heel gewiekst, maar voor rationeel denkende spelliefhebbers

> tamelijk onfris.

Ik heb even op de website van dit spel gekeken. Daar vond ik de volgende tekst:

>>

Doelgroep

Dit bordspel is een handreiking aan therapeuten in het werken met kinderen, jongeren en hun ouders, die een dierbare hebben verloren door de dood.

Zij kunnen het spel aanbieden zowel in een individuele begeleiding, alsook tijdens een gezinsbegeleiding of in een lotgenotengroep.

<<

Tja Ron, misschien is het verstandig om je eerst even te informeren, voordat je smakeloze insinuaties op het net kwakt.

• Koen

… therapeuten kunnen dit heel erg makkelijk als bedrijfsonkosten aangeven (pingping taxtax) … dus wie betaalt uiteindelijk de rekening?? Ik bedoel dit dan wel letterlijk.

• Erwin Broens

Koen schreef:

>

> … therapeuten kunnen dit heel erg makkelijk als

> bedrijfsonkosten aangeven (pingping taxtax) … dus wie

> betaalt uiteindelijk de rekening?? Ik bedoel dit dan wel

> letterlijk.

Wat wil je hiermee zeggen? Iedere ondernemer heeft bedrijfskosten, die hij uiteindelijk via zijn omzet moet terugverdienen. Lijkt mij een open deur.

• Koen

Als je als uitgever mikt op dit profiel van cliënteel, dan lijkt 189 euro veel, maar in realiteit is dit door de zuivere wiskunde van vooral ‘aftrekken’ helemaal niet zo. Meer wil ik daar niet mee gezegd hebben.

In de rand van dit item, vind ik dat een forum dé plaats bij uitstek is om van gedachten te wisselen en jazeker, waarom niet; zelfs van mening te verschillen. De eerste die hierbij de verbale pedalen verliest, wijkt af van deze filosofie. En dat is jammer.

• Jeroen

Het lijkt mij simpel: een spel speciaal ontwikkelen voor therapeutische doeleinden zal een zeer kleine afzetmarkt hebben. Een zeer kleine oplage betekent veel hogere kosten per stuk, waarbij je niet zult moeten onderschatten dat de ontwikkeltijd die de maker erin heeft gestoken in det geval waarschijnlijk ook betaald moet worden.

De doelgroep zal niet de gemiddelde consument zijn, maar professionals in de zorgverlening die dit spel als hulpmiddel kunnen gebruiken. Even een vergelijking: Op mijn werk gebruik ik wel eens een overhead-projector, maar zo'n ding zal ik prive niet snel aanschaffen ;-) Kortom, een spel met een prijs van deze omvang is waarschijnlijk absurd voor een particulier, maar als het binnen je werkterrein valt dan is het wellicht een redelijke investering.

• Ylorea

Het is mij wel eens opgevallen dat de prijs van veel producten verdubbelt als er het labeltje profesioneel aan geplakt wordt….

Daarnaast is mij weer eens gebleken dat als er in Nederland ook nog een labeltje dat verwijst naar de gezondheidszorg aan geplakt kan worden, de prijs snel met een factor vier tot tien stijgt….

Dit toepassend op het genoemde spel zou het wellicht mogelijk zijn om de conclusie te trekken dat een reele prijs zou liggen in de orde van de tien tot vijftig euro….

Oh, ja een ieder die serieus wil beweren dat psychologen en dergelijke onmisbaar werk doen, is inderdaad volledig aan het verkeerde adres bij mij. Vrienden zijn over het algemeen handiger bij het verwerken van verlies als een psycholoog of zo……

Met vriendelijke groet,

Ylorea

• Paul Koppens

Tja, ik dacht het al, het forum staat er (net als ik) wat ambivalent tegenover en de meningen verschillen (heel goed, zoals Koen al schreef). Ik heb geen inzicht in productiekosten, inspanning, bedrijfsvoering, oplage enzovoorts. Ik weet niet wat de oplage van een ‘gewoon’ bordspel is en wat de oplage van ‘Alle sterren van de hemel’ is en ik weet ook niets over de grootte van de doelgroep (er zijn in Nederland ongetwijfeld minder therapeuten dan Catan-spelers, maar gaat die vergelijking ook op voor minder courante bordspelen?). En ik weet ook niet hoeveel betaalde arbeid er in zit (de oorsprong is volgens de site een ‘afstudeerproject’) en hoe die zich verhoudt tot de arbeid van een professioneel bordspel-ontwerper.

Die gedachten over de gezondheidszorg kloppen wel, denk ik - ik zit daar zelf qua werk dicht tegen aan en zie regelmatig dat spullen die je in de winkel voor weinig kunt kopen, ineens erg duur worden zodra een professionele/medische doelgroep in zicht komt.

Zoals iedere discussie over geld is er dus niet veel van te maken, omdat alles uiteindelijk met alles samenhangt. Juist omdat ik daar allemaal niks van weet (maar dat geldt voor zo'n beetje alles wat in de handel is), kijk ik naar eindprodukt en prijs. En dan vind ik het gewoon duur.

Leuk in ieder geval om er wat meningen over te lezen.

• Lovebaby

In een recentie las ik dat dit ‘spel’ puur en alleen een therapeutisch doel heeft. Het spel stopt ‘als je er geen zin meer in hebt’ en er is op het eind geen winnaar. Wat mij betreft is de term ‘spel’ derhalve niet van toepassing.