vraagje over Spiel

• Joszti

Even een vraagje over Spiel in Essen: heeft het zin om te gaan als je de duitse taal niet zo machtig bent?

Zijn er bijvoorbeeld ook engelse en nederlandse stands en spellen te koop?

Ik wil wel gaan met een groep, maar als het alleen maar duits is wat de klok slaat dan ga ik maar weer naar Eindhoven.

• JeVo

De voertaal van Essen is net zo goed engels als duits.

standhouders spreken ook vaak Engels, spelleiders vaak ook, of ze zoeken er eentje die dat wel doet.

Het enige is dat als je zelf een spel wilt uittesten je dat vanuit de Duitse spelregels moet doen …

Dus : Zeker doen ! Gaan ! Hup, naar Essen !

Mee nemen : grote, lege tas

grote, volle beurs

en niet gek opkijken als de bijvoegelijke naamwoorden gedurende de dag van plek verwisselen :o)

Jeroen

• duvelmax

Toch een waarschuwing aan de spelfanaten die nog nooit naar Spiel geweest zijn (als ze bestaan) en toch eens een keer willen gaan: je geraakt van deze jaarlijks weerkerende verslaving nooit meer af (en de andere spellenbeurzen worden eensklaps maar zo zo).

• Erwin Broens

duvelmax schreef:

>

> Toch een waarschuwing aan de spelfanaten die nog nooit naar

> Spiel geweest zijn (als ze bestaan) en toch eens een keer

> willen gaan: je geraakt van deze jaarlijks weerkerende

> verslaving nooit meer af (en de andere spellenbeurzen worden

> eensklaps maar zo zo).

Ik ga dit jaar voor de 16e keer naar Spiel. Dit heeft bij mij nog nooit een “zo zo effect” ten aanzien van andere beurzen opgewekt.

• Edward

Kzou r zeker gaan.

Maar wat is jouw doel?

1. Spellen te leren?

2. Genieten van de sfeer tussen al die spellen (gekken)?

3. Spellen kopen?

Ik was (en ben nog steeds niet) niet zo goed in D.

Dus 1. doe ik maar niet.

2 is mooi meegenomen.

3 is waar ik voor ga.

Zeer grote tas, auto in parkeergarage, en op het midden van de dag even naar de auto om uit te laden. En weer te gaaaan…

Van te voren wel even goed uitzoeken welke spellen je wilt hebben.

Er zijn heel veel spellen die je zonder duitse kennis kan spelen.

De vertalingen vindt je vrijwel altijd op het Vlaams spellen archief.

De bron om te kijken of ik een spel leuk vindt en of het niet te veel duitse teksten (op de kaartjes enzo) bevat is dit forum en boardgame geek.

Natuurlijk ook de bekende nederlandse spellen sites zoals bordspel.com, spellengek, spellenstapel enzovoort.

Een aardig uitgangspunt is de top100 op de “geek” http://www.boardgamegeek.com.

Linker kolom, klik op “games by rating”.

Zijn die allemaal goed?

En zonder D kennis te spelen?

Nee, niet allemaal leuk voor 1 persoon.

En sommige zijn zelfs erg lastig te spelen vanwege tijdsduur, teksten op kaartjes, of staan je gewoon niet aan.

Maar het zou mij verbazen als je niet 50 van de top 100 leuk zo vinden.

Of een andere top100 lijst, erg betrouwbaar: http://scv.bu.edu/~aarondf/Top100/list.txt

Hier zijn heel wat draadjes geweest over D spelen die zonder kennis van de D taal te spelen zijn.

Zoek maar met… “zoeken”

Echt zoveel goedkoper?

Ja echt.

Ook tweede hands volop beschikbaar.

Maak een lijst, shop eerst rond (wel flink doorlopen hoor) en dan beslissen wat je waar gaat kopen.

Natuurlijk zijn er ook nieuwe spellen die nog niet op de boardgame geek staan.

Doe gewoon gek en koop er 1.

Belangrijk is te weten wat je niet leuk vindt aan spellen.

Als je niet zo van veilingen houdt, of van het geluk van een dobbelsteen, of het trekken van een kaart, of spellen die je alleen maar met X spelers goed kan doen, of abstracte spellen….

Kijk op de boardgamegeek vooral naar de waarderingen. Dat vindt je (nadat je een spel gezocht hebt) onder het kopje “Related Statistics” en klik dan op het getal achter “Number of Ratings”.

Kijk dan niet naar de hoge cijfers.

Die mensen zijn altijd laaiend enthousiast.

Kijk vooral naar het gebied van 7-4.

Zeeeer leerzaam.

• Erwin Broens

De laatste jaren barst Spiel van de buitenlandse standhouders. Op veel stands is Engels de voertaal. Er zijn zelfs een paar Nederlandse standhouders, zoals Cwali, Splotter en The Game Master.

Als je dol bent op spelletjes, moet je dit indrukwekkende evenement zeker een keer bezoeken. Ga bij voorkeur op donderdag of vrijdag, dan mis je de extreme drukte van het weekend.

• Armand

Edward schreef:

“Zeer grote tas, auto in parkeergarage, en op het midden van de dag even naar de auto om uit te laden. En weer te gaaaan…”

Met alle respect, maar met die mentaliteit kom je er niet. ;-) Wij nemen nu al jaren karretjes mee voor koffers. Daar kunnen een doos of 15 op en die kun je zonder moeite de hele dag achter je aan slepen. Want je komt altijd tijd tekort en koopt altijd te veel. En dit jaar wordt het met twee hallen extra toch al weer zwaarder. Dus ja, de tijd om spullen naar de auto te gaan brengen, is eigenlijk verspilde tijd. Vooral gezien de enorme oppervlakte van de parkeerplaats.

In het kader van de voorbereiding zijn mijn echtgenote en ik al drie maanden geleden een aantal dagen naar Essen geweest. Zeg maar voor een situatie-verkenning, om nog beter dan andere jaren voorbereid te zijn op het snel bereiken van de beste ingang van het beursgebouw. We willen heel snel binnen zijn.

Hoewel ik dit jaar vijf dagen ga.. ;-)))))

Groet, een verslaafde.

• Erwin Broens

Armand schreef:

>

> Met alle respect, maar met die mentaliteit kom je er niet.

> ;-) Wij nemen nu al jaren karretjes mee voor koffers.

Met alle respect? Niet voor de schenen van andere bezoekers!

Karretjes………… grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

:-)

• Joszti

Allemaal bedankt, ik ben overtuigd en ga !!!

• Edward

Dan heb je mijn tas nog niet gezien!

Ik zal niet zeggen dat er meer spellen inkunnen dan jouw karretje maar het zal wel heel weinig schelen.

Ik zag namelijk jullie (of waren een van de andere 94 mensen met een karretje) wel rijden hoor!

Mijn tas is zo'n grote weekendtas die je gebruikt op vakantie.

Zo'n linnen achtig langwerpig ding met zon dubbele rits aan de bovenkant.

Daar gaat héél veel in.

Je denkt, dat is onhandig, al dat gesleep…

Maar nee!

De twee hengsels gebruik ik als banden, ware het een rugzak.

Dus als je op de eerste dag een man ziet lopen met een weekend tas op z'n rug, alsof hij een rugzak draagt, dan benk ik het.

En ik kan daar veel harder mee lopen dan met zo'n karretje.

Alle gekheid op een stokje, karretje is ook heel handig, ik had toevallig een tas…

En de garage, die is maar 6 minuten lopen van de ingang (met mijn tempo).

Zoals jullie wel gemerkt hebben, prijzen verschillen soms flink, dus ff shoppen voor het kopen.

Maak een lijst met wannahaves en zet daarachter prijs en standnummer.