wie heeft spelervaring met het spel genius van knizia?
(zo heet het geloof ik, weet niet zeker, in duits was t einfach genial)
zag er mooi uit maar dat zegt niet alles, ik hoor graag van je
abstract denkspel. Je moet al voor het genre zijn, en ik ben een uitgesproken liefhebber & bovendien een echte Knizia-fan.
Toch ben ik niet verzot op einfag genial.
het grootste min-punt vind ik dat we merken dat het openen in een kleur erg nadelig is. Vooral als je niet meer zou kunnen antwoorden in die kleur. Ik wil zeggen dat er kleuren zullen achterblijven op de scorelijst (erg nadelig, omdat dat de totaal-score is); en meestal is dat ook specifiek een kleur bij beide spelers. Dat maakt dat wie er op dat moment die kleur niet voldoende heeft om bij een start in die kleur te kunnen volgen, makkelijk afgeschreven is voor de winst.
darentegen ook mooie voordelen:
korte maar onderhoudende spelduur
ook voor meer dan 2 spelers (vrij uitzonderlijk voor abstracte spellen)
doordacht scoresysteem
echt degelijk spelmateriaal
wel een aanrader; maar wij storen ons aan het nadeel, dat vooral gestuurd wordt door geluk bij het trekken van de tegels.
Jan, ik ben het niet helemaal met je minpunten eens:
De eerste ronde moet elke speler een steen aanleggen aan een van de voorgedrukte symbolen, elke speler aan een andere. Hierdoor is het openen van meerdere kleuren al in de eerste ronde geregeld en heb je in de volgende rondes keuze uit diverse kleuren waar je meerdere punten kunt scoren.
Wat betreft de achterblijvende kleur op je score: Als je aan het einde van je beurt geen enkele steen in de kleur hebt waarvan je score het laagst is, mag je al je stenen wegleggen en hiervoor 6 nieuwe stenen pakken. Hiermee is de kans heel groot dat je minstens 1 steen met die kleur trekt. Direct je volgende beurt kun je die steen al inzetten. Het geluk bij het trekken van stenen wordt hierdoor aanzienlijk beperkt.
Ik heb het al met 2, 3 en 4 spelers gespeeld en het enige nadeel met meer spelers is dat wanneer er lang nagedacht wordt, het lang kan duren voor je weer aan de beurt bent. Ook is het met meer spelers wat onvoorspelbaarder maar desondanks vind ik het een leuk spel. Een voordeel is ook dat het zo weinig spelregels heeft dat je het heel snel uitgelegd hebt aan mensen die het nog niet kennen. Ik vind het een spel voor op het (al veel te lange) verlanglijstje.
Groeten,
Klaas
Ik heb het nu een aantal malen gespeeld met 2 spelers en een keer met 4 spelers.
Eerst de pluspunten:
- Het materiaal ziet er mooi uit en de tegels zijn van stevig spul, dus gaan waarschijnlijk lang mee
- De regels zijn eenvoudig en dus makkelijk uit te leggen aan minder ervaren spelers
- De speelduur is redelijk kort, dus als je het leuk vindt kun je een aantal spelletjes achter elkaar doen
- Je kan het alleen spelen
- Je kan het in teams van 2 spelen
Geluk speelt zeker een rol, maar ik heb het nog niet als storend ervaren.
Wat ik een nadeel vind aan het spel is dat het voornamelijk een tactisch spel is. Je bent aan de beurt en je zoekt de meest optimale manier om zoveel mogelijk punten te scoren. Je kunt niet echt een langetermijn plan formuleren.
Daarnaast zijn er weinig mogelijkheden om “beter” te spelen dan je tegenstander. Vrijwel altijd als je op een bepaalde manier veel punten kan scoren, dan krijgt je tegenstander de mogelijkheid om daarvan te profiteren en nog meer punten te scoren. Je kunt een trucje uithalen als je “Genius” scoort en in het eindspel zijn er wat mogelijkheden om kleuren van de tegenstander te blokkeren, maar over het algemeen liggen de opties voor de hand.
Dit alles heeft tot gevolg dat ik het een wat “licht” spel vind. Het verschil tussen “goed” en “slecht” spelen is vooral een tactische aangelegenheid en dat is niet iets waar ik erg van houd. Het speelt wel lekker vlot weg, dus als je een spel zoekt om even te spelen zonder al te veel denkwerk dan voldoet “Genius” wel, maar geniaal vind ik het niet.
- René Wiersma
citaat:
“Vrijwel altijd als je op een bepaalde manier veel punten kan scoren, dan krijgt je tegenstander de mogelijkheid om daarvan te profiteren en nog meer punten te scoren.”
net wat ik bedoelde, maar de meningen zijn daar blijkbaar over verdeeld.
De argumenten van Jeroen (3/9 om 00:45u) kende ik ook wel, en ze zijn correct. Maar zoals Rene het zegt is de lol eraf zodra elk het spelsysteem kent.
Bij ons verzand het ook telkens in een afwachten om je slag te slaan en hopen dat je de juiste stenen trekt om zelf een kleur-rij af te sluiten voor je tegenstander het doet.
Het feit dat je een hardere strijd levert om de punten betekent alleen maar dat elke punt meer waarde heeft. een winnende score zal lager liggen als bij spelers die minder blokken.
Maar goed plaatsen blijft van belang en juist bij 2 spelers kun je vaak nog wel iets afdwingen als het veld nog open is. En bij drie spelers kun je niet alleen maar verdedigen, dan gaat de derde er mee vandoor!
Overigens is het wel een licht spel vergeleken met andere abstracte titels, maar ik vind het een toppertje, mede omdat het 1-4 spelers geschikt is.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?