verschillende soorten spelers

• gert-jan

Soms kom je in de spelbeschrijvingen op internet de term tegen:

Het spel is geschikt voor verschillende soorten spelers.

Dat roept bij mij de vraag op wat voor soorten spelers zijn er ?

Een begin en misschien kunnen anderen het aanvullen.

Nieuw spelers

Spelers die het liefst elk nieuw spel met een bepaald moeilijkheidsfactor uit willen proberen.

Eenzijdige spelers:

Spelers die blijven hangen in een spel en ook geen behoefte hebben aan nieuwe spellen.

Traditionele spelers:

Komen nooit verder als monopoly en stratego.

Zoekende spelers:

Willen alles van 1 spel weten en uitproberen. Pas als er niets nieuws meer is stapt men over naar het volgende spel.

Wie weet er meer soorten spelers ?

• Ronald.

Ik denk dat de opmerking heel anders bedoeld is. Meestal wordt daarmee aangegeven dat het spel zowel geschikt is voor familiespelers, als voor spelers die van een wat steviger spel houden.

De laatste houden van een spel dat best complex mag zijn, waarbij soms flink nagedacht moet worden, waarbij je een lange termijn planning moet afwisselen met korte termijn beslissingen. De spelduur mag best wat langer zijn en je moet je aandacht er goed bijhouden.

Dit is tegenstelling tot de familiespelers. Dit zijn spelers die een spel vooral voor de gezelligheid spelen. Het moet niet te moeilijk zijn. Kinderen moeten ook mee kunnen doen. Het moet niet erg zijn als je tijdens het spel even de aandacht verliest. De speelduur moet beperkt zijn.

Ronald

• Bram

Zoals je het opgeschreven hebt zijn traditionele spelers en eenzijdige spelers hetzelfde.

Verder kunnen kan een speler varieren naar type spel. Bv alle familiespellen willen spelen en vervolgens zwaar verdiepen in een bepaalde categorie wargames.

Verder hangt de indeling af van de aspecten waarnaar je in wilt delen.

Wat men meestal speelt

Wat men het liefst speelt

Wat men het interessants vind

of hoe men speelt of wat men doet voor het spelen of op welke categorie spellen ze zich richten of zijn ze juist breed etc

Theoretisch lijkt dit allemaal hetzelfde, maar de praktjik zorgt toch tot verschil. Met name door de balans die je met je medespelers moet maken.

Wat dacht je van

- mensen die alles willen spelen wat ze tegenkomen

- Mensen die alles willen spelen dat interessant lijkt

- mensen die alles willen spelen dat binnen een bepaalde categorie valt

- mensen die alles willen spelen, mits het maar in een vastgeroeste selectie zit

- mensen die niets willen spelen

Of heb je liever

- mensen die alles willen spelen binnen een zekere moeilijkheidsgraad

of

- mensen die van alle of bepaalde spellen alle ins- en outs willen weten

- mensen die niet te ver in een spel willen duiken en gewoon plezier willen hebben

of

- mensen die spelen om te verliezen

- mensen die spelen voor de fun

- mensen die spelen om te winnen

- mensen die spelen om te winnen en alleen spellen spelen waarin ze dat kunnen

(sorry als het warrig is, maar dat geeft aan hoe duf ik nu ben)

• gert-jan

Bedankt voor de reacties. Maar toch zou het leuk zijn om omschrijvingen te volgen zo als ik ze geformuleerd heb. Als ik a.s. zaterdag kijk in de zaal hoe mensen spelen dan zie je de verschillende types zo als ik ze noem terug.

Ik zal zaterdag nog beter opletten en de lijst aanvullen.

Ik had er in iedergeval nog 1 bij:

De moment speler:

Speelt alleen als het kerst is of een ander specifiek moment.