Geschikt voor 2?

• Arie

Hallo,

graag jullie oordeel of de volgende ‘nieuwere’ bordspelen werkelijk geschikt zijn

om ‘1 tegen 1’ te spelen. (Dus niet in theorie of volgens de regels maar

in de praktijk, volgens jullie ervaring.)

- Ticket to ride

- Trans America

- Alhambra

- Maharadja

- Leeuwenhart

• attie

Ticket to ride is een echte aanrader, ook om met 2 personen te spelen. Ook dan is hij erg leuk. Bovendien is het een vlot spelend spel, makkelijk uit te leggen en mooi uitgevoerd.

Leeuwenhart heb ik lang geleden gedaan en slechts 1x met 2 personen, maar dat is echt een spel dat met meerdere leuker is.

De andere spellen heb ik zelf nooit gedaan, maar ik heb van vrienden wel gehoord dat Trans Amerika ook erg leuk is, ook met 2.

• Vincent

Ik heb ze m.u.v. Maharadja allemaal, en voor allemaal geldt dat ze redelijk goed met 2 personen te spelen zijn, maar met z'n 4-tjes zijn ze eigenlijk leuker.

Een rangorde voor “speelbaarheid met 2 personen” zou in mijn geval zijn:

1) Transamerica

2) TtR

3) Alhambra

4) Leeuwenhart

Vincent

• René Wiersma

> - Ticket to ride

Ik vond het veel te “open” met 2 spelers, nagenoeg geen interactie. Met 3 of 4 spelers vind ik het wel leuk.

> - Trans America

Mwoah, het kan, maar daar is het ook wel mee gezegd. Vind ik toch ook het leukst met 4 of 5 spelers.

> - Leeuwenhart

Vind ik zowiezo een erg saai spel. Met twee was het al helemaal een gaapfestijn.

- René Wiersma

• Sylvia

Van het rijtje wat je noemt ken ik er twee goed. Alhambra speel ik vaak met z'n tweeen en dat gaat prima. Vind ik wel degelijk leuk. Leeuwenhart vind ik alleen met meer mensen leuk. Ik zoek altijd naar spellen die leuk zijn voor twee personen en heb er inmiddels wel een aantal verzameld. Als je nog meer tips wil mail je maar.

• Hans Bodlaender

La Citta is ook erg geschikt voor twee spelers.Sylvia schreef:

• Stico

Ik blijf het toch vreemd vinden als ik dit iemand zie schrijven. Wij vinden La Città een héél goed spel, maar absoluut niet leuk met 2.

• Hans Bodlaender

Na het aantal potjes dat ik la Citta met twee spelers gespeeld heb, durf ik toch te zeggen: echt wel leuk met 2 spelers.

Maar misschien is 't een kwestie van smaak…

• piet

In tegenstelling tot de meeste anderen meen ik dat Transamerica te weinig te bieden heeft met twee. Bij ons is het steeds zo dat de startspeler ook als eerste aankomt in zijn 5 steden en de andere heeft doorgaans 1 of 2 sporen te weinig kunnen leggen.

Je kan het dus wel spelen, maar veel spanning biedt het niet. Zeker niet als je houdt van Transamerica met meerdere mensen.

Alhambra lukt perfect met twee, omdat dit sowieso al een spel is waarbij je met jouw eigen stad bezig bent. Blijft dus zeker leuk met twee spelers.

Nog nooit geprobeerd, maar volgens mij onzinnig is Maharadja. Dit spel is super doordat je met meerdere spelers bent, denk ik.

• BoBoSick

euhhh smaak of niet, La citta hoor je niet aan te bevelen als 2-persoonsspel. Het spelmechanisme is gericht op meerdere spelers. Dit mechanisme is bij uitstek gericht op de anticipatie op de tactiek van de tegenstander. Op zich een mechanisme dat bv ook bij schaken een hoofdrol speelt en dus niet bij voorbaat negatief hoeft te zijn bij een 2 persoonsspel. Echter vind ik, en ook de spellenwereld met mij, dat de geluksfactor met zijn tweeën in dit spel een te grote factor begint te spelen dat er geen spraken meer is van anticiperen op de tegenstander maar dat het gokken word op wat er gaat komen.

Met andere woorden het wordt met zijn tweeën een Yahtzee met een thema.

Communicatie over en weer / of anticiperen op de verschillende aanwezige spelers is bij mij een belangrijk criterium of een spel voldoet aan mijn verwachtingen, althans voor een spel met meerdere personen. Alle spellen die je opnoemt zijn hiervoor geschikt en m.i. ook de reden waarom ze goed zijn. Allen zijn met twee personen te spelen maar verliezen de kracht waarom ze goed zijn.

Als aanraders voor twee persoonsspellen zijn m.i.:

- Kahuna

- Rozenkoning

- Babel

- De beer is los

en uiteraard kaartspel van kolonisten