Regelvraag Goa

• Unzepe

Ik heb net een twee-persoons spelletje Goa achter de rug (wat overigens prima te doen is).

We bleven echter met een vraag zitten.

In de veilingfase wordt als eerste de vlag geveild. De gene die hem bekomt (sorry, Nederlandse vertaling via het Vlaams Spellenarchief gedownload) krijgt naast de vlag ook een Extra-Actiekaart.

De regels zeggen dat de overige veilingen op eenzelfde wijze verlopen.

Het discussiepunt was dus: Betekent dit, omdat de overige veilingen hetzelfde verlopen als de veiling van de vlag, dus de winnaars van de andere veiling ook een Extra-Actiekaart krijgen?

We hebben dat uiteindelijk niet gedaan omdat anders een van de voordelen van het kopen van de vlag wegvalt.

Graag jullie mening.

BVD

Unzepe

• Peter

Het is enkel hij die, na de veiling, de vlag in zijn bezit heeft die hierbij een Extra-Actiekaart ontvangt.

De overige veilingen verlopen op eenzelfde wijze met uiteraard GEEN bijkomende Extra-Actiekaart

zegt de gene die het vertaald heeft

groetjes Peter

• Akke

Het is, ook in het duitse origineel, een beetje ongelukkig beschreven in de regels. Ze gebruiken de start-speler vlag als voorbeeld terwijl dat stukje regels eigenlijk geen voorbeeld zou moeten bevatten.

Geen extra actie kaart voor de andere veilingen dus.

• Jan

Hallo Unzepe,

Op de vlagkaart staat ook een extra-actiekaart afgebeeld terwijl dat op de rest van de te veilen “spielplätchen” níet staat afgebeeld. Daarbij komt inderdaad dat de koop van de vlag een extra voordeel voor de hoogstbiedende moet bieden aangezien het simpel startspeler zijn niets feitelijks oplevert dan te mogen bepalen waarvandaan bij de volgende biedronde de “biedfiches” mogen worden neergelegd (overigens een niet onbelangrijk voordeel, maar het levert niets tastbaars op in de zin van extra kaartjes of plantages o.i.d.).

Ik ben het dus helemaal met Peter en Akke eens. Alleen diegene die de vlagfiche verwerft krijgt een extra-actiekaart.

Overigens heb ik het spel zojuist weer mogen spelen. Wát een spel, wát en diepgang, wát een keuzemogelijkheden. Voor mij is Goa een échte topper, in dezelfde klasse als bijvoorbeeld Puerto Rico of Eufraat en Tigris. Een spel met vele lagen en evenzoveel mogelijke strategieën die naar de overwinning kunnen leiden.

Met vriendelijke groet,

Jan.