Colditz? Hype of niet?

  • Jonas Baert

    Je kan maar geluk hebben. Vorige week zaterdag vond ik in een kringloopwinkel in Antwerpen volledig exemplaar van Colditz voor de belachelijke prijs van 1.75 euro!!!

    Allereerst, verkopen doe ik het niet. Maar wat me opviel bij het lezen van de spelregels was dat ik het qua spel op het eerste gezicht niet echt geweldig vond (het zou mij tenminste toch geen 50.00 euro waard zijn).

    Daarom… is Colditz echt zo goed, is't een hype, is't nostalgie…? En zijn er nog spelen die tegen duizelingwekkende prijzen verkocht worden maar eigenlijk ook eerder zo hoog gaan omdat, ja waarom eigenlijk?

  • Alex

    Colditz is zeker geen hype! Ik heb het vroeger gespeeld bij mijn nichtje en we hebben altijd veel lol gehad met het spel. Helaas heeft zij het spel niet meer en ik wil 't zeker nog eens aanschaffen (maar niet voor die 50 euro…)

    Alex

  • Koen

    Met het actuele spelaanbod voor ogen vind ik Colditz veeleer een spel voor verzamelaars (verklaart ook de vrij hoge bedragen die hiervoor neergeteld worden). Of zoals bij mij : uit nostalgie - leerde dit spel tijdens een leuke vakantie à zee kennen (bijna 30 jaar geleden) en daarom zal ik het ook nooit van de hand doen hmhm … qua spelconcept doet Colditz verouderd aan - ook de spelregels zijn nog in de oude stijl opgesteld (en dus ook niet altijd heel eenduidig). Voor mij een leuk hebbedingetje - de historische achtergrond en bijlagen is ook leuk meegenomen, maar als ik zie hoe weinig dit spel bij ons op de tafel komt … zeker geen must!! Voor 1,75 euro zou ik het anderzijds ook zeker niet laten liggen hebben …

  • Jan

    Hallo Jonas,

    Zoals bij de andere auteurs geld ook voor mij, Colditz heeft voornamelijk nostalgische waarde. In de eerste plaats omdat ik indertijd de TV serie heb gezien en in de tweede plaats heb ik dit spel ongeveer dertig jaar geleden zéér intensief gespeeld. Het kan zich niet meten met de moderne spellen, maar verschijnt toch met enige regelmaat bij ons op tafel. Het is namelijk een leuk en interactief spel waarbij met name de samenwerking tussen de verschillende “escape officers” belangrijk is. Het toevals/gelukselement is redelijk binnen de perken gehouden en het spel doet erg “echt” aan d.w.z. de problemen van een aantal krijgsgevangenen die willen ontsnappen t.o.v. de Duitse bewakers die alles binnen de poorten willen houden zijn realistisch genoeg. Omdat wij altijd op tijd spelen is het spel naar het einde toe ook nog eens bijzonder spannend.

    Ik ben er zeker van dat “Colditz” ook in de toekomst nog regelmatig door mij gespeeld gaat worden. Wat mij betreft is “Colditz” géén hype, maar wel een leuk spel om zo nu en dan eens te spelen en dan het liefst met het maximaal aantal spelers.

    Met vriendelijke groet,

    Jan.

  • Pikaboe

    Ik sluit me bij de vorige sprekers aan: het is vooral nostalgie, maar toch ook omdat het spel denk ik wel een doorbraak was tov de toen gangbare spellen die je toen in de speelgoedaaken kon aanschaffen. Dit spel was voor zover ik weet toch wel anders qua mechanisme dan datgene dat wij toen in Vlaanderen meestal kenden.

  • Ron Huising

    Daar heb je helemaal gelijk in; het was voor z'n tijd behoorlijk origineel qua spelsysteem en ik vind het nog steeds heel uitnodigend ogen. Al die verschillende gebouwen en mogelijke ontsnappingsroute's blijven boeien.

  • Tamara

    Armand en ik zijn vorig jaar in Colditz geweest. Het ligt in het voormalige Oost-Duitsland, tussen leipzig en Chemnitz (Karl-Marxstadt) in. We hebben toen overnacht in een jeugdherberg aan de voet van kasteel Colditz.

    Uiteraard hebben we ook het kasteel bezocht. Als je het spel kent, komt het kasteel je heel bekend voor. Overigens staat in één van de zalen van het kasteel een vitrine met diverse uitgaven van het Colditzspel.

    Voor wat betreft het spel: ik denk dat het vooral het bijzondere thema is dat maakt dat het spel boeit. De spelregels zijn inderdaad niet altijd even helder. Bovendien zijn de spelregels van de Engelse uitgave anders dan die van de Nederlandse uitgave. Maar voor 1,75 ga je je daar natuurlijk niet al te druk om maken….

    Groeten,

    Tamara

  • DirkDeBelg

    Ik heb de engelstalige versie van Gibson games een aantal jaren terug gekocht en de spelregels zijn inderdaad niet zo duidelijk. Heeft er iemand tips ivm de spelregels.

    Meerbepaald

    - Mogen gevangenen kaarten ruilen of wegschenken ?

    - Wanneer moet je je ontsnappings-uitrusting hebben en hoevaak ?

    - Mag de Duitser nu wel of niet gangen blokkeren.

    Zijn er nog huisregels die het spel interessant maken ?

    Thx,

    DirkTamara schreef:

    >

    > Armand en ik zijn vorig jaar in Colditz geweest. Het ligt in

    > het voormalige Oost-Duitsland, tussen leipzig en Chemnitz

    > (Karl-Marxstadt) in. We hebben toen overnacht in een

    > jeugdherberg aan de voet van kasteel Colditz.

    >

    > Uiteraard hebben we ook het kasteel bezocht. Als je het spel

    > kent, komt het kasteel je heel bekend voor. Overigens staat

    > in één van de zalen van het kasteel een vitrine met diverse

    > uitgaven van het Colditzspel.

    >

    > Voor wat betreft het spel: ik denk dat het vooral het

    > bijzondere thema is dat maakt dat het spel boeit. De

    > spelregels zijn inderdaad niet altijd even helder. Bovendien

    > zijn de spelregels van de Engelse uitgave anders dan die van

    > de Nederlandse uitgave. Maar voor 1,75 ga je je daar

    > natuurlijk niet al te druk om maken….

    >

    > Groeten,

    > Tamara

  • Jan

    Hallo Dirk,

    Ik wil even reageren op je vragen.

    Vr.: Mogen gevangenen kaarten ruilen of wegschenken ?

    Antw.: Ja.

    Vr.: Wanneer moet je je ontsnappings-uitrusting hebben en hoevaak ?

    Antw.: Voor iedere gevangene die een geslaagde ontsnapping uitvoert en dus, buiten het kasteel en aan het einde van een “ontsnappingsroute” op één van de gekleurde stippen eindigt moet een ontsnapingsuitrusting ingeleverd worden.

    Vr.: Mag de Duitser nu wel of niet gangen blokkeren ?

    Antw.: De Duitsers mag géén gangen blokkeren.

    Voor wat betreft je vraag aangaande huisregels: de in de spelregels genoemde “tijdfactor” vind ik spelvreugdeverhogend. Probeer je twee geslaagde ontsnappingspogingen binnen en bepaalde, afgesproken tijdsduur uit te voeren. Altijd spannend!

    Met vriendelijke groet,

    Jan.

  • Ronald.

    In mijn beschrijving in Spelmagazijn heb ik wel enkele huisregels en tips opgenomen.

    http://spelmagazijn.nl/nl/spelmag/colditz.html

    Ronald