El Grande

  • Frank Oosterom

    ik ben op zoek naar mensen die speelervaring met el grande hebben, en wat hun indruk van het spel is, leuk voor een paar keer of heeft het meer te bieden?

  • raoullo

    El Grande is absoluut een spel om veel vaker te spelen, het is één van mijn favorieten. Er zit heel weinig geluksfaktor in en het is een heel leuk interactie spel. Je bent de hele tijd met elkaar bezig, de aktie van de ander kan jou ook erg beinvloeden en andersom. Steeds afwegingen maken wat nu handig is.

  • Erwin Broens

    Zie: http://www.spellink.nl/index.php?spel_id=128

  • Frank Oosterom

    tot zover niets dan goeds wat ik hoor. Alleen het opbergsysteem wordt een minpuntje gegeven. Is daar een verschil in tussen de oude 1998-2001 en nieuwe versie 2003?

  • Erwin Broens

    Frank Oosterom schreef:

    >

    > tot zover niets dan goeds wat ik hoor. Alleen het

    > opbergsysteem wordt een minpuntje gegeven. Is daar een

    > verschil in tussen de oude 1998-2001 en nieuwe versie 2003?

    Geen verschil.

  • Koen

    Voor mensen die een uitgsproken tactisch spel weten te appreciëren, is dit een absolute topper!!

  • kos

    spelervaring is natuurlijk persoonlijk, maar ik vind el grande helemaal niet zo'n geweldig tactisch spel, maar meer diplomacy achtig. Keer of 10 gespeeld zowel met 3-5 personen.

    Je bent een groot deel van de tijd met allerlei blokjes aan het schuiven en toch zet het weing zoden aan de dijk. Oogt kleurig maar tactische doorbraken heb ik nooit meegemaakt in el grande, itt leeuwenhart. Is het niet op bretspielwelt te spelen?

  • Frank Oosterom

    bretspielwelt? is dat een site? beurs? zegt mij even niets nl.

  • Det

    Diplomacy vind ik juist heel wat anders. Daar wordt veel meer in overlegd, gepraat, afgesproken, enz. Dan wordt er wat op het bord gedaan en er wordt weer overlegd, enz. Tenminste zo komt het op mij over. Ik moet hierbij aantekenenen dat ik dus geen Diplomacy-fan ben. Sorry liefhebbers ;)

    Wel ben ik een fan van El Grande. Je bent daar juist steeds bezig op het bord en dat loopt best snel door, omdat je veel kunt laten gebeuren door de diverse actiekaarten. Veel interactie, omdat je anderen lekker dwars kunt zitten.

    Kortom, zeker één van de betere spellen waarbij je meerderheden moet bezitten in gebieden.

    Det

  • Koen

    … diplomacy op dezelfde lijn als ‘El Grande’ plaatsen … hmhm … een wereld verschil … ik vind zelfs maar 1 gelijkenis : ze zitten beiden in een doos …