Andre gefeliciteerd!

  • Ron Huising

    Zojuist kreeg ik het bericht binnen dat Andre Kooy 2e is geworden bij de WK Diplomacy 2004 in Engeland. Een heel mooi resultaat Andre tussen 113 spelers op hoog niveau. De winnaar is trouwens de Fransman Yann Clouet geworden die afgelopen maand ook de Dom Dip Cup trofee mee nam uit Utrecht. Een hele gewiekste speler bij wie ik zelf ook aan het bord zat (en het uiteindelijk niet overleefde). Het af en toe ontvangen van internationale spelers geeft weer een nieuwe dimensie aan het Nederlandse Diplomacy gebeuren en is heel geslaagd.

    Een aantal ervaren spelers hier dragen ook regelmatig de Nederlandse stijl van spelen uit in de landen om ons heen, waarbij Jan Willem Omlo eerder dit jaar het Duits Kampioenschap op zijn naam wist te zetten en Andre dus nu de 2e plaats bij de WK. Heel sterk jongens en Andre nog gefeliciteerd!

    Ron.

  • Bram

    Daar sluit ik me bij aan.

  • Maurice

    Inderdaad Gefeliciteerd!

    Misschien een artikeltje waard voor in Spel! ?

    Zeg Ron, leg eens uit wat is de Nederlandse manier van spelen?

    gr.

    Maurice

  • Ron Huising

    De Nederlandse manier van spelen is te flexibel en onzeker voor m.n. de Duitsers. De Fransen kunnen best wel leven met een partner die zich niet heilig commiteert tot aan het laatste seizoen, maar veel Duitse spelers vinden dat te eng.

    Tijdens de Dom Dip Cup II ging er een flink over de rooie omdat z'n maat hem had ingeruild voor de latere winnaar van het bord. Op zich was het ook stom, want samenwerken met iemand die flink dreigt te gaan winnen en zelf de 2e plaats halen is in mijn ogen geen Diplomacy, maar zijn argument dat er een “gentlemen's agreement” was geschonden en dat hij dat in toekomstige wedstrijden nog wel zou berouwen vond ik ronduit belachelijk. Tournooiresultaten ter plekke en later worden continu in gedachten gehouden door veel internationale spelers terwijl Nederlanders vaak meer iedere pot op zich bekijken en waarderen. Ik kan natuurlijk niet oordelen over de speelstijl van onze landgenoten bij de buitenlandse tournooien, want daar ben ik zelf nog niet bij geweest. Wel ga je een bepaalde manier van onderhandelen af en toe heroverwegen als je vaker met internationale spelers Diplomacy speelt.

    Je blijft zelfs na ruim 20 jaar toch steeds weer bijleren.