Goa of Handelaars van Genua?

  • Hans Bodlaender

    Ik wil weer eens een `groot strategisch' spel aanschaffen. ‘t Zou zowel met twee, als met meer spelers te spelen moeten zijn; een beetje een `Puerto-Rico’- of

    `La Citta'-gevoel zoek ik. Ik dacht aan Handler von Genua, of Goa (van dezelfde ontwerper). Heeft iemand ervaring met die spellen? Welke is 't leukst?

    Ik lees ook heel verschillende berichten of ze met twee goed te spelen zijn of niet?

  • Jeroen

    Het zijn beide goede keuzes ;).

    Als het argument is dat ze met z'n tweeen goed te spelen moeten zijn, zou ik voor Goa kiezen - bij HvG vind ik persoonlijk de 2-speler-regels een beetje gekunsteld, en het spel komt veel beter uit de verf met meer personen. Bij Goa heb ik dat gevoel niet zo, het werkt met z'n tweeen ook prima (is zelfs iets strategischer omdat je de te veilen fiches beter kunt controleren). Aan de andere kant is HvG ook met z'n vijven te spelen…

  • Caroline

    Als je het spel voornamelijk met 2 wilt spelen ga dan voor Goa!

    Maar ja, ……. de Handelaar van Genua is natuurlijk wel een TOP-spel!

    Ik wens je veel succes bij deze lastige keuze, of je moet ze allebei maar aanschaffen?

  • Erwin Broens

    Goa werkt prima met twee spelers. De variant voor twee bij Genua is voornamelijk een geforceerde poging om de afzetmarkt voor dit spel te vergroten (met meer spelers is het overigens een schitterende onderhandelingschaos).

    Gezien jouw opmerking over het “gevoel” van La Citta en Puerto Rico zou ik zonder enige aarzeling voor Goa gaan.

  • Jan

    Hallo Hans,

    Ik kan het niet anders dan met Erwin eens zijn. Ik vind HvG in een méér dan twee personen bijeenkomst wat interactiever dan Goa. In Goa ben je wat meer met je eigen ding bezig en je kunt wat minder invloed uitoefenen op het spel van je medespelers dan bij HvG. Als je het echter belangrijk vind om het spel met twee personen te kunnen spelen dan zou ik inderdaad voor Goa gaan.

    Succes!

    Met vriendelijke groet,

    Jan.

  • Hans Bodlaender

    Iedereen bedankt voor het advies. Ik heb inmiddels Goa gekocht (bij de Joker). Het spel is inderdaad leuk met twee spelers. Met meer dan twee heb ik het nog niet gespeeld.

    Dit is waarschijnlijk, op mijn wargames die ik twintig jaar geleden speelde na, het spel met de meest ingewikkelde spelregels…

    Overigens speelden we ook een keer de variant waar iedere speelhelft uit 5 in plaats van 4 rondes bestond; dat lijkt me met twee spelers ook goed te werken.

    Met dank voor de adviezen, Hans