nieuweling met RPG's

  • Jeremy

    Ik wil samen met mijn vrienden beginnen met role-playen. Ik zelf heb één keer een rpg gespeeld, maar dat was zonder een bepaald systeem.

    Nou wilde ik weten wat nou een goed systeem is om snel mee te beginnen? We hebben geen van alle echt ervaring met rollenspellen, we willen gewoon kijken of het bevalt. Zo ja, dan kunnen we allerlei dure, dikke boeken aanschaffen. Maar nu draait het ons er om, om eerst eens te kijken hoe het precies inelkaar zit. Liefst zonder al te veel voorbereiding.

    Bij voorbaat dank.

    Jeremy

  • Armand

    Hoi Jeremy,

    De RPG waar jullie aan mee hebben gedaan werkte wel degelijk via een systeem, namelijk GURPS. Guido heeft daarover vrij veel informatie.

    Groet, Armand

  • Akke

    En dat is natuurlijk het mooiste: een RPG waarbij het systeem voor de speler onzichtbaar is.

  • Paul P.

    Bij sommige spellenverenigingen kun je (soms op proef) ook wel eens meespelen zonder lid te worden. Bij ons in Gouda (Wanderers of Light) kun je twee keer kijken of het bevalt voor je besluit al of niet lid te worden. Wij spelen D&D, Rokugan, Earthdawn, Star Trek, Oog der Meesters, Warhammer en Shadowrun. Bijna elke zondag een sessie van 11.00 - 21.00 uur (zomermaanden niet). Niet alleen een goede manier om te kijken of een vereniging bevalt, maar ook een bepaalde regelset.

  • Jeremy

    Hmmm, Gouda is misschien een beetje ver weg voor mij (ik woon in Zuid-Limburg) maar het is misschien wel een goed idee om eens te gaan kijken ergens.

  • Bram

    Van Gurps kun je zelfs een verkorte versie van de regels via de officiele website downloaden: Gurps Lite. http://www.sjgames.com/gurps/ en dan speciaal http://www.sjgames.com/gurps/lite/

    Handig voor spelers die niet zelf het basisboek willen aanschaffen of voor mensen die het systeem even uit willen proberen.

    Wat je met Guido gespeeld hebt was Gurps met een eigen setting. Een van de grote voordelen van Gurps is dat je met verschillende settings kan spelen en het vrij eenvoudig is je eigen setting te maken.

  • Jeremy

    Ik heb eens naar die GURPS-lite regels gekeken, pffffff dat viel niet mee. Ik ben er ook vrij snel mee opgehouden. Ik vond het erg leuk om de RPG van Guido te spelen. Maar ik denk niet dat ikzelf klaar ben om te ‘GURPS-en’.

    Ik heb gisteren echter een zelf bedachte RPG gespeeld. Ik had een vrij standaard verhaal: “bevrijdt een prinses uit de handen van een slechte tovenaar”.

    'Mijn medespelers hadden nog nooit een RPG gedaan dus eerst heb ik ze verteld hoe het precies werkte. Toen gingen we aan de slag. Ik had al 4 karakters voorbereid, een dief, een zwaard vechter, een magiër en een barbaar. De vechter was nogal ijdel, van adel, dol op drank en een rokkenjager. De barbaar was niet al te slim, en hield eigenlijk meer van bloemetjes plukken dan van vechten. De magiër en dief waren normaal. Het groepje vormde een stelletje huurlingen die ingingen op het aanbod van een koning, om zijn dochter te redden.

    De ‘helden’ werden naar het dorpje geteleporteerd, waar de prinses het laatst gezien was, door de hofmagiërs van de koning. In het dorp wilde de huurlingen eerst wat wapens kopen. De vechter kwam bij een wijnhandelaar uit, en vroeg om een krat wijn. De dief was uiteraard bezig met beurzen snijden, de magier ging op zoek naar een smid en de barbaar plukte bloemetjes.

    Daarna werd er gezocht naar informatie over de verblijfplaats van de tovenaar. De ‘helden’ kregen van een elf een raadsel: ‘waar het gele draait’, daar zouden ze de schuilplaats van de tovenaar vinden. Een herbergier wilde hun wel een tip geven, maar dan moesten ze eerst het hoofd van een rover hoofdman tergu brengen. De rovers hielden zich schuil in een bos bij het dorp.

    Zo gezegd zo gedaan, de huurlingen gaan het bos in, vinden het schuilhol van de rovers en maken ze een kopje kleiner. Ook vinden ze een vreemd amulet, het maakt de drager er van slimmer. Het amulet word dus aan de barbaar gegeven.

    De hint van de herbergier blijkt ‘graan’ te zijn. De schuilplaats vande slechte tovenaar is dus een graanmolen. Ze gaan er naar toe, en zien een molen die draait, zonder dat er wind staat. Ook klinkt er mysterieus gezang. Uit eindlijk komen ze in een gangen stelsel en vinden daar de tovenaar. Ze verslaan hem. Een soort geest had bezit genomen van het lichaam van de molenaar. De prinses wordt gevonden en terugbezorgd bij de koning.'

    Twee van mijn medespelers vonden het erg leuk, twee vondden het ‘wel aardig’. De mensen die het wel leuk vonden zeiden dat ik maar een boek moest kopen. Waarschijnlijk wordt het Exalted. dat is kennelijk niet al te ingewikkeld.

    groetjes,

    Jeremy

  • Guido

    Hoi Jeremy (en anderen),

    zo te zien weten andere mensen meer van het door mij gebruikte RPG systeem dan ikzelf ;). Ik neem aan dat je refereert naar mijn Battle of the Bulge adventure tijdens Pinksterspel. Om je gerust te stellen: daar heb ik inderdaad GEEN systeem gebruikt: we zijn gewoon gaan spelen (als game master heb ik gewoon totaal willekeurig bepaald wat er gebeurde…). Ik kan me voorstellen dat GURPS (al dan niet lite) in eerste instantie wat zwaar overkomt. Als eenvoudiger systeem zou je D&D 3de editie kunnen proberen. Dat heeft het voordeel dat characters zoals tovenaars, warriors en dergelijke al grotendeels zijn uitgewerkt en is qua systeem behoorlijk simpel en consistent. Ik denk dat D&D goed geschikt zou zijn voor het adventure waarvan je hier een verslag geeft.

    Het grote nadeel van D&D tegenover GURPS vind ik dat character ontwikkeling behoorlijk vast ligt en dat het powerplay behoorlijk in de hand werkt. Bij GURPS speel je “gewone mensen die buitengewone dingen doen,” terwijl je bij D&D Helden (met hoofdletter!) speelt. Dat is de reden dat ik liever een GURPS campaign dan een D&D campaign speel. Maar ook ik ben begonnen (11 jaar geleden) met D&D.

    Succes!

    Guido

  • Jeremy

    Bedankt voor het advies!

    Ik zal eens naar D & D kijken. Ik was eigenlijk van plan om ‘Exalted’ van White Wolf te proberen, maar ik denk dat mijn mede-spelers liever D & D willen spelen…

    Ach ja, ik zie het wel als ik in de winkel sta ;)

  • Arjen

    Een eenvoudig RPG systeem dat ik kan aanraden als alternatief is Mythic. Deze RPG kan zelfs een DM ‘uitschakelen’ en ervoor zorgen dat iedereen als ‘player’ aan kan schuiven. Het systeem speelt dan als DM. Het is even wennen, maar indien met een serieuze spelersgroep wordt gespeeld, werkt het wel degelijk.

    Aardig om eens naar te kijken dus denk ik.