Ik heb eens naar die GURPS-lite regels gekeken, pffffff dat viel niet mee. Ik ben er ook vrij snel mee opgehouden. Ik vond het erg leuk om de RPG van Guido te spelen. Maar ik denk niet dat ikzelf klaar ben om te ‘GURPS-en’.
Ik heb gisteren echter een zelf bedachte RPG gespeeld. Ik had een vrij standaard verhaal: “bevrijdt een prinses uit de handen van een slechte tovenaar”.
'Mijn medespelers hadden nog nooit een RPG gedaan dus eerst heb ik ze verteld hoe het precies werkte. Toen gingen we aan de slag. Ik had al 4 karakters voorbereid, een dief, een zwaard vechter, een magiër en een barbaar. De vechter was nogal ijdel, van adel, dol op drank en een rokkenjager. De barbaar was niet al te slim, en hield eigenlijk meer van bloemetjes plukken dan van vechten. De magiër en dief waren normaal. Het groepje vormde een stelletje huurlingen die ingingen op het aanbod van een koning, om zijn dochter te redden.
De ‘helden’ werden naar het dorpje geteleporteerd, waar de prinses het laatst gezien was, door de hofmagiërs van de koning. In het dorp wilde de huurlingen eerst wat wapens kopen. De vechter kwam bij een wijnhandelaar uit, en vroeg om een krat wijn. De dief was uiteraard bezig met beurzen snijden, de magier ging op zoek naar een smid en de barbaar plukte bloemetjes.
Daarna werd er gezocht naar informatie over de verblijfplaats van de tovenaar. De ‘helden’ kregen van een elf een raadsel: ‘waar het gele draait’, daar zouden ze de schuilplaats van de tovenaar vinden. Een herbergier wilde hun wel een tip geven, maar dan moesten ze eerst het hoofd van een rover hoofdman tergu brengen. De rovers hielden zich schuil in een bos bij het dorp.
Zo gezegd zo gedaan, de huurlingen gaan het bos in, vinden het schuilhol van de rovers en maken ze een kopje kleiner. Ook vinden ze een vreemd amulet, het maakt de drager er van slimmer. Het amulet word dus aan de barbaar gegeven.
De hint van de herbergier blijkt ‘graan’ te zijn. De schuilplaats vande slechte tovenaar is dus een graanmolen. Ze gaan er naar toe, en zien een molen die draait, zonder dat er wind staat. Ook klinkt er mysterieus gezang. Uit eindlijk komen ze in een gangen stelsel en vinden daar de tovenaar. Ze verslaan hem. Een soort geest had bezit genomen van het lichaam van de molenaar. De prinses wordt gevonden en terugbezorgd bij de koning.'
Twee van mijn medespelers vonden het erg leuk, twee vondden het ‘wel aardig’. De mensen die het wel leuk vonden zeiden dat ik maar een boek moest kopen. Waarschijnlijk wordt het Exalted. dat is kennelijk niet al te ingewikkeld.
groetjes,
Jeremy