Trictrac / backgammon?

  • peter

    Hallo,

    zijn er hier mensen die weleesn trictrac of backgammon spelen? Ik heb het net geleerd en is dus erg vet. En dan te bedenken dat het zo oud is he.

    mere info kun je vinden op de http://backgammon.startpagina.nl. Wordt veel gespeeld in griekenland maar in Nederland valt het tegen…

    Alleen in de coffeeshops dan hey ;)

  • Ylorea

    Wordt Backgammon nauwelijks gespeeld in Nederland?

    Hmmm, wellicht leef je in een ander stukje nederland als ik. Ergens heb je wel een beetje gelijk, het is een beetje een kroegenspel en tja…. Nederlanders zijn niet van die kroegspelers.

    Aan de andere kant, ken ik toch redelijk wat mensen die wel vaak zat spelen. Heeft denk ik ook te maken met het feit dat het een spel is voor maar twee spelers en daarmee een handig tijdverdrijf voor al diegenen die zwaar de pest hebben aan voetbal….

    Met vriendelijke groet,

    Ylorea

  • Ed van der Meulen

    Misschien is het vreemd. Ik bezoek nauwelijks een kroeg, maar het backgammon spel komt bij ons nog regelmatig op tafel. Het duurt niet te lang. En je moet er toch ook wel wakker voor zijn. En ik ken ook wel anderen die het doen.

    Het komt denk ik door afkijken. Je ziet het ergens. Ik heb het in een spellenboek opgedaan van oude spellen. ook een schat van gegevens.

    Voor mij mogen die oude spellen ook best gepromoot worden. Ik heb er gelukkig wel enkele.

    Ylorea heeft in mijn geval wel gelijk. Ik ben voor spellen, maar in sport zie ik weinig. Daar kan ik ook weinig aan doen.

    Is dat je echte naam Ylorea, wel mooi.:

  • Ed van der Meulen

    Nog eens. Voor mij mag backgammon blijven.

    Leuk vind ik ook het oude spel Tablut dat ook Alea Euagelii heet. ik heb dat vanaf een voorbeeld zelf gemaakt.

    Kent iemand dat ook oude spel.

    Ed

  • Armand

    Tablut is een bewerkte versie van een ouder spel onder de naam Hnefatafl. Het staat bekend als een van de oudste spellen uit de Scandinavië. Bekend is dat Linnaeus een fervent speler van Tablut was. Een hedendaagse versie van het spel is het zogenaamde Discworld spel “Thud”.

    Aangaande backgammon: ik vrees dat er een aantal mensen erg tekort zijn gedaan door het spel te betitelen als een kroegenspel. Er zijn nationale en internationale toernooien aangaande backgammon en er is zelfs een professioneel circuit.

    Groet, Armand

  • René Wiersma

    > Aangaande backgammon: ik vrees dat er een aantal mensen erg

    > tekort zijn gedaan door het spel te betitelen als een

    > kroegenspel. Er zijn nationale en internationale toernooien

    > aangaande backgammon en er is zelfs een professioneel circuit.

    Datzelfde kun je natuurlijk zeggen van pokeren, darten, snookeren, poolen en biljarten, toch kroegspellen bij uitstek… :o)