Fifth Avenue

  • Lode Devos

    Speeld er al iemand Fifth Avenue van Alea. Ik heb de vorige 9 in mijn collectie. Op Amerikaanse websites lees ik weinig lovende commentaren, Duitsers daarentegen zijn veel enthousiaster en vinden het (bijzonder) origineel…

  • Lode Devos

    Eerst een eigen antwoord…. niet de vorige 9 maar de vorige 8 moest ik schrijven. Had ook de reeds gestelde vraag van begin mei niet gezien, weliswaar zonder antwoord gebleven.

    Zelf las ik zopas een behoorlijk positieve recensie op :

    http://www.gamepack.nl/gamepack/rec-favenue1.html

  • Klaas

    Zie: http://www.spel-forum.nl/discus/messages/111/282.html?1085995188

  • Armand

    Ik vind het spel echt origineel qua spelsysteem. Er moet echter gewaakt worden en dat is dat de winkels niet te vroeg in het spel worden gebracht. Er zijn spelers die onmiddelijk aan de slag gaan om de winkels in het spel te brengen en dat eindigt het spel vrij snel met een tweede bouwstop. Op die manier kan het spel stukgespeeld worden.

    Meer ervaren spelers zullen deze optie echter laten voor wat die is, omdat het te weinig punten oplevert en het spel dan binnen een half uur is uitgespeeld. Speel je het spel meer serieus, dan komen de verschillende mechanismes beter tot hun recht en dan heeft het spel vrij veel diepte.

    Groet, Armand

  • BoB

    Is het dan niet noodzakelijk om een spelregelwijziging op te nemen waarbij je de tweede bouwstop verbiedt. Het lijkt namelijk in eerste instantie of deze taktiek (zsm twee bouwstops) wel winnend is, dus ook meer ervaren spelers zullen hier dan toch voor kiezen? Of is er een andere manier om actief te voorkomen dat er zo snel al bouwstops worden gespeeld?

    Groeten van het type vriendelijk,

    BoB

  • Ronald.

    Gewoon zelf de veiling winnen…

  • Armand

    BoB,

    Een winnende taktiek is door ervoor te zorgen dat als men zo actief aan de slag gaat met winkels om dan zo snel mogelijk veel hoogbouw te plaatsen op de plekken waar anderen winkels zijn aan het plaatsen. Op die manier kun je het spel niet verliezen en zijn anderen alleen maar bezig om jouw score omhoog te duwen.

    Meer ervaren spelers zullen om die reden absoluut niet kiezen voor het snel plaatsen van veel winkels, want dat is in strijd met hun eigen belangen.

    Er is dus geen spelregelwijziging nodig, maar de spelers zullen zich er bewust van moeten worden. Dat vindt ik eigenlijk ook wel de grap van Fifth Avenue. Net als bij Puerto Rico vond ik het de eerste keer een raar spel, om vervolgens te ontdekken dat er nog een laag onder te voorschijn komt die je in eerste instantie niet verwacht.

    Groet, Armand