maharadja in RD en met zn tweeen

  • rico

    Er stond deze zaterdag een groot lovend artikel in het Rotterdams Nieuwsblad.

    Ik hoop een trend dat kranten vaker een dergelijke spelbespreking houden.

    Hoe zijn de ervaringen om het spel met zn tweeen te spelen

    Alvast bedankt

    Ricardo

  • Gertjan Davies

    Hoi, er stond ook een lovend artikel in de Tubantia, lokale Twentse krant. Hij ging niet diep in op de spelregels, maar zei iets in de trant van dat het waarschijnlijker moeilijk was dan kolonisten en dat het te vergelijken was met Puerto Rico.

    Enige minpunten die hij opnoemde, waren dat de spelregels wat beter opgesteld mogen worden danwel verrijkt met een illustratie, maar de vasthouder zou een vorstelijk spel in z'n bezit hebben.

    Phalanx games heeft zo ver ik begrepen heb niet zo'n goeie reputatie, maar dit spel zou er totaal over een andere boeg gegooid zijn. Ik zit er aan te twijfelen om het aan m'n collectie toe te voegen.

    Gertjan

  • Frank Hakstege

    Phalanx Games geen goede reputatie? Waar baseer je dat op?

  • Erwin Broens

    Frank Hakstege schreef:

    >

    > Phalanx Games geen goede reputatie? Waar baseer je dat op?

    Misschien heeft hij een Nero speler gesproken? :-)

  • Frank Hakstege

    Dat zou natuurlijk kunnen, maar eenmening baseren over een bedrijf gebaseerd op één spel is wel erg kort door de bocht.

    A House Divided, Waterloo en Maharadja zijn uitstekende spellen. Over de nieuwere releases (FBI, Hector & Achilles) kan ik nog niets zeggen aangezien ze niet in mijn interesse gebied liggen. Nero is verkwisting van geld.

  • Erwin Broens

    Gertjan Davies schreef:

    >

    > Enige minpunten die hij opnoemde, waren dat de spelregels wat

    > beter opgesteld mogen worden danwel verrijkt met een

    > illustratie, maar de vasthouder zou een vorstelijk spel in

    > z'n bezit hebben.

    Om misverstanden te vermijden: hij heeft het over de structuur van de regels (een getrapte opbouw: van doel, via basisuitleg, naar details), niet over de inhoudelijke duidelijkheid.

    Ik heb meerdere potjes achter de kiezen (met 3, 4 en 5 spelers). Ik vind het een schitterend spel, met voorsprong mijn favoriet van de huidige jaargang.

  • Joker2

    Is het spel ook nog leuk met z´n tweeën?

    Alvast bedankt

    Joker2

  • Erwin Broens

    Joker2 schreef:

    >

    > Is het spel ook nog leuk met z´n tweeën?

    Ik heb het nog niet met twee spelers gespeeld. Het valt me wel op dat je met minder spelers iets meer “strategische controle” hebt. Ik vermoed daarom dat het spel met twee spelers ook prima werkt. Vooral als je de tweede variant voor gevorderden gebruikt en meerdere karakterkaarten kunt gebruiken.

  • Joker2

    Erwin in ieder geval bedankt voor je snelle reactie.

    Zaterdag maar aanschaffen denk ik in Utrecht.

    Joker2

  • Gertjan Davies

    Nou ik heb het spel aangeschaft en ik moet zeggen dat ik een paar keer goed heb moeten lezen om het goed te begrijpen danwel correct begrijpen. Sommige dingen kun je heel snel verkeerd lezen of overheen lezen, dankzij de samenvattingskaart zag ik dat je een startvoorraad van 6 huizen hebt en ik dacht eerst een tikfout (je start toch met 4 huizen, maar die moet je meteen in het begin plaatsen?), maar later zag ik nog 2 regels na een illustratie, beetje ongelukkige plaatsing.

    Eigenlijk had het scoren wat duidelijker mogen worden uitgelegd en volgens mij is het zo dat (en alsjeblieft corrigeer me als ik er naast zit):

    - ALLEEN de spelers die een architect in de stad hebben waar de Mahradja zich bevind kunnen geld ontvangen.

    - Echter je kan altijd wel punten ontvangen, wat als (enige) gevolg heeft dat mensen, die wel een architect in de stad hebben, minder geld kunnen ontvangen omdat zij daardoor lager geplaatst (kunnen) zijn.

    - En dit is eigenlijk het tricky gedeelte, de MONOPOLIE-BONUS, die krijg je als je als enige PUNTEN ontvangt (en niet als enige geld ontvangt, op de samenvattingskaart wordt er ook alleen maar over punten gepraat en niet geld, maw je hoeft geen architect in die stad te hebben om toch die MB te ontvangen)?!?

    Heb ik de regels goed gelezen of zit ik er toch naast? Reacties welkom.

    Gertjan