Wargames voor beginners

  • Peter Heuvelman

    Stel, je wilt je meer interesseren voor wargames, en je bent Axis & Allies etc. ontgroeit, je voorkeur gaat uit naar de periode 1900- 1945 wat is dan een must have?

  • Erwin (II)

    Peter Heuvelman schreef:

    >

    > Stel, je wilt je meer interesseren voor wargames, en je bent

    > Axis & Allies etc. ontgroeit, je voorkeur gaat uit naar de

    > periode 1900- 1945 wat is dan een must have?

    Ik heb zelf alleen belangstelling voor de klassieke oudheid en kan je dus geen “must have” op basis van eigen ervaring noemen. Ik weet wel dat wargamers met een voorkeur voor de genoemde periode nogal dol zijn op:

    http://www.gmtgames.com/nnpg/pog_main.html

  • Wim

    Ik zou dan een eeuwtje vroeger kijken, Napoleon in Europe.

    Attack! schijnt ook aardig te zijn.

    Een vriend van mij heeft ook een heel mooi en uitgebreid WO2 - spel. Het heet iets van World War 2: European Theatre. Het is een extreem lang spel, want als je de complete campagne speelt, ben je letterlijk dagen bezig. Ieder land/leger heeft z'n eigen eenheden en regels en sommige spelers kunnen wel een dagje wachten met meedoen (bijvoorbeeld als je de VS speelt). Persoonlijk vond ik Rusland toen heel leuk, want dan kun je terwijl de Duitsers oorlog voeren met de westerse landen alvast de Winteroorlog (tegen Finland) beginnen en de kleine oorlog tegen Roemenië om Bessarabië. Het is historisch extreem realitisch, beter heb ik nog nooit in welk spel ook gezien, en ik ben echt een vervent wargamer.

    Als je meer wil weten over bijvoobeeld de precieze titel, dan kan ik het die vriend van me vragen.Erwin (II) schreef:

    >

    > Peter Heuvelman schreef:

    > >

    > > Stel, je wilt je meer interesseren voor wargames, en je bent

    > > Axis & Allies etc. ontgroeit, je voorkeur gaat uit naar de

    > > periode 1900- 1945 wat is dan een must have?

    >

    > Ik heb zelf alleen belangstelling voor de klassieke oudheid

    > en kan je dus geen “must have” op basis van eigen ervaring

    > noemen. Ik weet wel dat wargamers met een voorkeur voor de

    > genoemde periode nogal dol zijn op:

    >

    > http://www.gmtgames.com/nnpg/pog_main.html

  • Wim

    Erwin, mag ik weten wat voor oudheid-spelen je speelt? Daar ben ik ook in geinteresseerd, maar ik speel en ken tot nu toe alleen goede spelen over Napoleon, WO2, en dergelijke.

  • Jan

    Hallo Peter,

    Ik ben zelf, jaren geleden, ook verslingerd geraakt aan het spelen van wargames. Het begon met “Axis & Allies” en “World at War” en vervolgens ben ik overgestapt op de zg. “blockgames” van de firma Columbia Games. Deze “blockgames” zijn redelijk prijzig (zo'n 50 á 60 Euro) maar het zijn prachtige spellen, ruim voorzien van houten blokjes i.p.v. de kartonnen counters die bij veel andere spellen zitten, mooi, dikke kaarten om op te spelen, korte- maar duidelijke spelregels en toch een redelijk grote mate van historische realiteitswaarde. Over de Tweede Wereldoorlog, en dan met name de oorlogvoering in Europa, hebben ze een reeks spellen uitgebracht onder de titels “Eastfront”, “Westfront”, “Medfront” (oorlog rond de Middellandse zee en de Spaanse burgeroorlog) “Eurofront” (om alle bovengenoemde spellen aan elkaar te kunnen koppelen) en over de oorlog in het Verre Oosten het op zichzelfstaande “Pacific Victory”.

    Momenteel is Columbia Games, onder de naam “Masterfront” een nieuw systeem aan het ontwerpen om de eerdergenoemde spellen (m.u.v. “Pacific Victory”) te koppelen. Ook worden er nieuwe kaarten ontworpen die makkelijker en beter op elkaar aansluiten.

    Juist door de beperkte hoeveelheid eenheden en de korte maar duidelijke spelregels vind ik deze “blockgames” persoonlijk perfecte spellen voor mensen die het “Axis & Allies”-niveau aan het ontstijgen zijn maar zich nog niet willen wagen aan bv. de diepgravende en uiterst minutieus de werkelijkheid nabootsende WO 2 spellen als “Third Reich” van Avalon Hill of “World in Flames” van Australian Design Group. Deze spellen, waar ik overigens niets aan af wil doen, hebben kaarten zo groot als tafelbiljarts en meer dan 2.000 counters (de aanvullingen nog niet een meegerekend) en daarbij een handdik spelregelboek en dat is voor een beginner té veel van het goede.

    Spellenwinkel “De Joker” in Utrecht heeft vaak een ruime sortering van deze “blockgames” van Columbia Games en enthousiast personeel om het nader uit te leggen. Probeer het eens!

    Met vriendelijke groet,

    Jan.

  • Erik

    kijk eens bij Multiman Publishing!

    http://www.multimanpublishing.com/theGamers/theGamers.php

    De uitgevers van HET Wo II spel ‘Advanced Squad Leader’

    Nu is dat een zeer moeilijk spel (al zou je je er als WOII fanaat zeker eens in moeten verdiepen)

    Maar zij geven ook de ‘Tactical Combat Serie’, ‘Operational Combat Serie’ en ‘Standaard Combat Serie’ uit. Deze spellen hebben bijna allemaal WOII als uitgangspunt en zijn redelijk makkelijk te leren! Nog afgezien daarvan zijn de spellen zonder uitzondering van goede kwaliteit en behandelen interessante onderwerpen, zoals de inval van de Duitsers in Nederland op 10 mei 1940! Een interessant onderwerp waar maar weinig (géén!?) spellen over te vinden zijn!

    Ook ‘Stalingrad Pocket’ is een fantastisch spel!

    Zeker even rondkijken dus! Ander stuur je me maar een mailtje om eens wat af te spreken……Ik heb er (vanzelfsprekend) een paar in de kast staan! Kun je het eens van dichtbij zien…

    Succes en de groeten,

    Erik

  • John

    Kijk eens op http://grognard.com/

    En download in ieder geval Battle for Moscow een klein gratis wargame. Persoonlijk vind ik Panzergruppe Guderian heel leuk. Dit was na D-Day, een gouweouwe, mijn tweede wargame en vond ik niet al te moeilijk.

  • Henri

    Eastfront en Pacific Victory van Columbia Games. Ook van CG is Victory als je van fictieve oorlogen met WWII-technologie houdt.

    Weer een treetje hoger staan de card-driven wargames.

    Paths of Glory en WWII: Barbarossa to Berlin van GMT Games.

    Verder nog een tweetal area impulse wargames.

    Breakout Normandy van Avalon Hill.

    Monty's Gamble: Market Garden van Multiman Publishing.

    Koop geen spelen van Avalanche Press, Decision Games of 3W (als je die nog ziet). De kans op telleurstelling is niet gering.

  • Joszti

    Avalon Hill heeft in het verleden heel veel wargames uitgegeven, spellen met strijd over de hele wereld, in allerlei tijden en in allerlei moeilijkheidsgraden.

    Echter, ze worden bij mijn weten niet meer nieuw uitgegeven. Er zijn vast wel spellenwinkels die ze nog hebben en anders kun je ze wellicht tweedehands verkrijgen.

  • Ron Huising

    Dank je Jan.

    MasterFront is trouwens al uitgebracht door Columbia Games (E27,50).

    De block-serie is inderdaad een populaire volgende stap voor veel mensen die na Axis & Allies hun tanden in iets zwaarders willen zetten.