Spelregels Levensweg MB (oude versie!)

  • Edwin van Gijzen

    Ik zou ook graag in het bezit komen van de oude spelregels van levensweg aangezien wij dit nu met onze kinderen willen spelen.

  • Olga Zandvliet

    Edwin van Gijzen Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik zou ook graag in het bezit komen van de oude

    > spelregels van levensweg aangezien wij dit nu met

    > onze kinderen willen spelen.

    [Beste Allemaal, mijn zoon wil mijn oude levensweg spelen maar help! heb ook

    de spelregels niet meer. Wie mailt ze mij ook even naar zonzand@hotmail.com

  • m

    Spelregels Levensweg oude editie (1978).

    (Vertaald uit het Duits voor wie de Nederlandse gebruiksaanwijzing kwijt is).

    Levenweg

    Een familiespel waarvoor je geluk en verstand nodig hebt – een opwindende reis door het leven.

    2-6 spelers

    Inhoud van het spel.

    1 Speelbord

    3 Bergen, 1 tolbrug en 5 huizen.

    1 Rad van fortuin

    6 auto’s met roze en blauwe stiften.

    1 Geluksgetallenlijst

    1 Geldstandaard

    Speelgeld in eenheden van 100.000, 50.000, 10.000, 5.000 en 1.000.

    Verzekeringspolissen, aandelen en schuldbekentenissen.

    12 Vraagkaartjes

    18 Statussymboolkaartjes

    Plakkers voor bergen en tolbrug

    Opbouwhandleiding en spelregels.

    Doel van het spel

    Op je levensweg het meeste geld vergaard hebben, nadat alle spelers of met pensioen zijn gegaan of de miljoenairsvilla hebben bereikt.

    Opbouwhandleiding.

    Het spel wordt eenmalig opgebouwd en daarna integraal in de doos opgeborgen.

    Wie de spelregels kwijt is, heeft een oud spel, dat al is opgebouwd. Ik sla de opbouwinstructies daarom over.

    Voorbereiding van het spel.

    1. De bankier wordt gekozen. Als meerdere spelers bankier willen zijn, draaien ze aan het rad van fortuin. Degene met het kleinste getal wordt bankier. Hij bergt het geld en de polissen, aandelen en schuldbekentenissen op in de geldstandaard.

    2. Iedere speler kiest een auto en een blauwe of roze stift, die hij bij wijze van bestuurder in zijn auto zet.

    3. De vraagkaarten worden geschud en iedere speler krijgt er één, omgekeerd. De overige kaarten worden omgekeerd naast het speelbord gelegd.

    4. De statussymbool-kaarten worden geschud en omgekeerd naast het speelbord en de geluksgetallenlijst gelegd.

    5. Iedere speler draait nu aan het rad van fortuin. De speler met het hoogste getal begint. Daarna volgens de richting van de klok.

    Het speelbord.

    Betekenis van vakjes op het spelbord.

    Gele vakjes.

    Wie op een geel vakje landt moet de aanwijzingen opvolgen die op het veld staan geschreven.

    Oranje vakjes.

    Wie op een oranje vakje landt kiest van welke speler hij schadevergoeding eist ter hoogte van het bedrag dat in het vak genoemd is. Desnoods moet de speler het geld lenen bij de bank.

    Witte vakjes.

    Wie op een wit vak landt of daar langs komt mag kiezen of hij het aanbod dat op het veld wordt gedaan wil accepteren of niet.

    Rode vakjes.

    Wie op een rood vakje landt of daar langs komt, moet de aanwijzingen op het vakje opvolgen.

    Stopteken.

    Bij de vakjes ‘Huwelijk’ en ‘Afrekendag’ moet gestopt worden, ongeacht of de speler daar uitkwam of voorbij ging.

    Tolbrug

    De eerste speler die voorbij de tolbrug komt krijgt 20.000 van elke speler die de brug na hem passeert.

    Spelregels.

    1. Iedere speler draait op zijn beurt aan het Rad van Fortuin en rijdt het aantal vakjes dat het rad aangeeft. Wanneer hij uitkomt op een vakje dat bezet is door een andere speler, moet hij net zo ver doorrijden tot hij een leeg vakje bereikt.

    2. Weg kiezen.

    Iedere speler moet, voordat hij het spel begint, beslissen welke weg hij in wil slaan: De kortste weg, direct in zaken, met een salaris van 5.000 (dat later oploopt tot 12.000), of de lange weg via een universitaire opleiding, met een kans op een hoger salaris. Wanneer je bij de universiteitsroute niet op een beroepsvakje terechtkomt dat je salaris bepaalt, wordt dat automatisch vastgesteld op 6.000 voor een afgestudeerde. Dat salaris gaat in het verdere spel niet meer omhoog.

    3. Uitbetalingsdag.

    Iedere keer wanneer een speler op of langs een uitbetaalvakje komt, krijgt hij salaris. Bij het salaris krijgt de speler ook een vraagkaartje. Maar hij mag er nooit meer dan 2 tegelijk bezitten.

    4. Vraagkaartjes.

    Er zijn drie soorten vraagkaartjes. Houd ze steeds goed verborgen voor medespelers en zet ze slim in:

    a. Recht kaarten. Deze kaart kan aan iedere speler gepresenteerd worden, die op een geel vakje terechtkomt en meer dan 10.000 incasseert. Hij moet de helft van dat geld afstaan aan degene die het rechtkaartje overhandigt. Maar het rechtkaartje kan niet aan iemand worden gegeven die op een geluksdag vakje terechtkomt en op de beurs speculeert.

    b. Plicht kaartje. Wie dat kaartje heeft en op een geel vakje terechtkomt waar hij meer dan 6.000 moet betalen, kan het kaartje aan een speler naar keuze geven. Die speler moet dan steun geven en de helft betalen.

    c. Vrijstellingskaartje. Wanneer een speler een recht- of plichtkaartje overhandigd krijgt (en dus moet betalen), kan hij een vrijstellingskaartje teruggeven. Hij is daarmee ontslagen van de verplichting te betalen.

    Een speler kan per spelronde maar één kaart gepresenteerd krijgen. Wanneer meerdere spelers in dezelfde ronde aan dezelfde speler een kaartje willen geven, draaien ze aan het rad om te bepalen wie dat mag doen. Het hoogste getal wint.

    Nadat ze zijn gebruikt wordt elke kaart omgedraaid onderaan de stapel teruggelegd.

    Vraagkaarten mogen niet worden ingezet wanneer een speler net een ‘statussymboolkaart’ koopt of verkoopt.

    5. Geld lenen

    Je kunt geld lenen van de bank, in eenheden van 20.000. Wanneer je geld leent krijg je van de bank een schuldbekentenis. Om af te lossen moet je 22.000 aan de bank terugbetalen. Wanneer je op of langs een rood Uitbetaaldag vakje komt waar op staat dat rente moet worden betaald, dan moet je 1.000 betalen voor elke schuldbekentenis die je hebt.

    6. Huwelijk.

    Wie het vak ‘huwelijk’ passeert of erop terecht komt moet stoppen. Je krijgt:

    a. een echtgenoot of echtgenote (blauwe of roze stift voor auto)

    b. en kadootjes van de andere spelers. Draai aan het Rad.

    Je krijgt 2.000 bij een 1,2 of 3

    Je krijgt 1.000 bij een 4,5 of 6

    Je krijgt niets bij een 7,8 of 9

    c. een huwelijksreis. Draai aan het rad en speel een extra beurt.

    7. Kinderen.

    Iedere keer wanneer je op een ‘Jongen’ of ‘Meisje’ vakje terecht komt, krijg je er een roze of blauw stiftje bij in je auto. Heb je er meer dan 4, dan moeten ze inschikken, net als in het echte leven.

    8. Statussymbool kaarten.

    Wanneer je op het veld: ‘Mogelijkheid tot aankoop van een statussymbool’ terechtkomt, kun je ervoor kiezen een statussymbool te kopen ter waarde van het bedrag dat op het vakje staatt. Bij die keus moet je je het volgende realiseren:

    d. Statussymbolen leveren pas geld op wanneer je de Miljonairsvilla hebt bereikt. Ze zijn waardeloos als je besluit met pensioen te gaan.

    e. Het inkomen dat je krijgt als je de Miljonairsvilla hebt bereikt wordt door het lot bepaald. Het inkomen dat op het kaartje staat wordt vermenigvuldigd met het getal dat je draait op het Rad van Fortuin. Dat inkomen krijg je totdat de laatste speler de villa of het pensioen bereikt heeft.

    f. Je mag niet meer dan 3 statussymboolkaarten tegelijkertijd hebben.

    g. Als je ervoor kiest het aangeboden statussymbool niet te kopen, leg je het kaartje onderaan op de stapel.

    9. Geluksdagen.

    Als je op een geluksdagen vakje komt, krijg je 10.000 in twee biljetten van 5.000. Die kun je houden, of gebruiken voor een gokje. Kies je voor een gokje, dan leg je de biljetten neer op twee vakjes in de geluksgetallenlijst. Je draait aan het rad. Als jouw getal verschijnt, krijg je 150.000. De inzet (10.000) gaat naar de bank, ongeacht of je wint of verliest.

    10. Speculeren op de beurs.

    Als je op of langs een wit vakje komt kun je speculeren op de beurs als je een aandeel hebt. Realiseer je dat je maar één kans hebt een aandeel te kopen.

    Om te speculeren leg je je aandeel over de cijfers 4,5 en 6 op de geluksgetallenlijst en draai je aan het rad.

    Draai je 1,2 of 3, dan is er een baisse en betaal je 25.000 aan de bank.

    Draai je 4,5 of 6, dan is de beurs stabiel en win of verlies je niets.

    Draai je 7,8 of 9, dan is er een hausse en ontvang je 50.000 van de bank.

    Je aandeel houd je in ieder geval.

    11. Afrekendag.

    Op dit veld moet je stoppen en:

    a. Je krijgt 20.000 voor ieder kind

    b. Je moet beslissen of je direct naar een rusthuis wilt waar je pensioen krijgt (deze keus is vooral aantrekkelijk als je geen statussymbolen hebt) of dat je nog één keer aan het Rad van Fortuin draait om miljonair te worden en onafhankelijk te zijn van de inkomsten die je krijgt uit je statussymbolen.

    Het spel gaat verder totdat alle spelers met pensioen zijn of de villa hebben bereikt.

    12. Pensioen.

    In iedere ronde krijg je je salaris, dat je kunt houden of gebruiken voor een gokje zoals is uitgelegd bij 9.Geluksdagen. Deel je salaris in tweeen en speel. Als je nu wint krijg je je salaris in vijfvoud uitgekeerd.

    13. Miljonairsvilla.

    De eerste speler die op of voorbij de villa komt krijgt een bonus van 100.000.

    Hij krijgt geen salaris meer. Wel krijgt hij in iedere ronde uitgekeerd: Het getal dat het Rad aangeeft, vermenigvuldigd met de totale waarde van al zijn statussymbolen.

    Winnaar van het spel.

    Het spel eindigt op het moment dat de laatste speler het bejaardenhuis of de villa bereikt heeft. Alle spelers tellen hun geld. Statussymbolen, verzekeringspolissen en aandelen hebben geen contante waarde. Voor iedere schuld wordt 25.000 afgetrokken. De speler met het meeste geld wint.

  • René

    We hebben het spel maar geen spelregels.

    Kan iemand ze mij toezenden zodat we het kunnen spelen?

  • René

    Ik vergeet mn mailadres te vermelden terlouwr@hotmail.com

    b.v.d.

  • Bertine Luttikhedde

    Hallo,

    Wij zijn ze ook kwijt, de spelregels van het levenswegspel uit 1984. Wie kan ze mailen?

    Alvast bedankt!

    Met vr.gr.

    Bertine

  • atie.oud

    Ik heb een achterneefje van 6 jaar,die ik kan verblijden met levensweg, oude versie.

    Hij heeft vorig jaar zijn papa verloren en ik ga hem blij maken.,

    Helaas, geen spelregels

    Wie helpt mij eraan?

    Alvast bedankt!

    atie.oud@hetnet.nl

  • atie oud

    Mijn oproep kan er af.Het ging om spelregels.

    het is opgelost.

    bedankt voor het plaatsen

    atie oud

  • astrid

    Wie kan voor mij de spelregels van Levensweg MB 1984 kopieren en toezenden?

  • alain maes

    kan je me de spelregels van levenslijn bezorgen aub