voedselvoorziening la citta

  • marielle van ginneken

    Ik heb vorige week het spel la citta gekocht. Helaas loop ik tijdens het spelen vast bij puntje 8 “De voedselvoorziening”. Het is mij niet geheel duidelijk wanneer ik voedsel krijg. Op het moment dat ik een boerderij of castello koop en dus op het bord leg of aan het einde van een speeljaar, dus bij punt 8?Ook weet ik niet of ik voedsel in moet leveren voor het totaal aantal burgers dat ik op het speelbord heb staan. Wie kan mij hier bij helpen.

    Alvast bedankt.

  • Ronald

    Je produceert jaarlijks zoveel voedsel als de boerderijen aangeven. Als je een boerderij bouwt, krijg je graanfiches, zodat je niet elk jaar opnieuw moet tellen hoeveel voedsel je produceert. De fiches zijn dus geen productie, maar geven gewoon aan, hoeveel je produceert. Je hoeft dus ook geen fiches in te leveren.

    Dus als je een boerderij van 2 en een van 3 hebt, heb je in totaal 5 fiches. Als je een boerderij van 2 erbij koopt, dan heb je in totaal 7 fiches. Daarmee kun je dus 7 burgers onderhouden.

    Als je nog vragen hebt, mail me gerust.

    Ronald

  • Klaas

    Als aanvulling op Ronald zijn bericht.

    Een boerderij van 2 betekent een boerderij die grenst aan een graanlandschap met daarop 2 graansymbolen. Dit kunnen 2 landschappen zijn met ieder 1.

    Als je meer burgers hebt dan graan fiches betekent dit dat je te weinig voedsel produceert voor je burgers. Het gevolg hiervan is dat je evenveel burgers uit je stad (steden) moet verwijderen als je tekort hebt t.o.v. je graanfiches. Dit tellen doe je tijdens de fase voedselvoorziening.

    Overigens vind ik La Citta een erg leuk spel en is het zelfs met 2 personen heel goed te spelen.

  • marielle

    Hoi

    Nog even een vervolgvraagje over de voedselvoorziening en hopelijk lukt het me dan om het spel te gaan spelen.

    Bij de “politieke kaarten met acties”, zit een kaartje met “rijke oogst”. Hiermee verdubbel je de voedselproduktie van een boerderij. Ik begrijp uit de spelregels dat je hier geen fiches voor krijgt, maar dat je deze extra produktie die je hier door hebt tijdens de voedselvoorziening van dat jaar er gewoon eenmalig bij moet tellen. Klopt dit?

  • Ramses III

    Ja, dat klopt !

    omdat het geen structurele verhoging van je voedselproductie is pak je er ook geen fiches voor …

    groetjes Ramses III

  • DIrkDeBelg

    Ik was in het begin ook vertwijfeld. ‘t Is niet als met catan of zo, waar je moet betalen tijdens de voedselvoorziening. ’t Is eigenlijk zoals reeds vermeld een kwestie van tellen : - aantal burger moet kleiner zijn of gelijk aan het aantal “graantjes” dat je hebt liggen. Je mag je verdiende graantjes steeds bijhouden, behalve als je een boererij of stad moet afbreken. Dan verlies jet hat aantal dat dat stuk opbracht.

    Groeten,

    Dirk

  • Ronald

    Precies, je hebt hem door.

    Alleen in het laatste speljaar mag deze kaart niet gebruikt worden.

  • remco van der meide

    wie kan mij helpen aan het spelregels van het spel tric racmarielle van ginneken schreef:

    Alvast bedankt.